Suzuki Wagon R+

Wagon R+ er ikke bare denne testens korteste bil. Den er også den høyeste og den eneste som byr på firehjulsdrift.

Publisert

Wagon R+
Wagon R+

Innledning

Wagon R+ har et karakteristisk design. Det mest imponerende med det hele, er hvordan Suzuki har greid å gjemme bilens høyde. Den er nemlig 10 cm høyere enn konkurrentene.

Også her er det mye plass. Wagon R+ utfordrer faktisk den litt lengre Atos når det gjelder plass i både kupé og bagasjerom. En mer fleksibel bakseteløsning med delt baksete er et pluss. Bakseteryggen kan dessuten vippes bakover. Legger du også ned forseteryggen, får du en "seng". Hele setearrangementet er gjennomtenkt og enkelt å bruke. Hvis det er bagasjeplass du ønsker, kan baksetet vippes forover og du får bagasjerom helt frem til forsetene.

Førerplassen er ikke like rommelig som i Atos. Blant annet er det mindre plass til venstrefoten. Også i Wagon R+ har førersetet kort sittepute og svak lårstøtte, men sidestøtten og korsryggstøtten er god. Førerplassen er enkel og oversiktlig. Bøtte under passasjersetet og skuff under førersetet kommer i tillegg til hanskerommet og koppholdere.

1,2-liters motor
Wagon R+ kommer bare med 1,2-liters motor, en motor som er overraskende kvikk og trekkvillig i hastigheter opp til 70 km/t. Ved motorveihastigheter og ute på landeveien henger ikke motoren helt med. Du må belage deg på å bruke gearspaken flittig i bakkete vei. Suzuki kan med fordel jobbe litt mer med motorfester og balansen i drivlinjen. Her er det rett og slett for mye ubalanse til at det blir behagelig. Vibrasjoner og støy fra drivlinjen er sjenerende ved norske motorveihastigheter.

Styringen føles tung når du kjører rett frem, men stabiliteten er langt fra så god som følelsen gjennom rattet gir inntrykk av. Blant annet er Wagon R+ følsom for vind. I kombinasjon med en svak styrerespons går det utover stabiliteten. I unnamanøveren får den problemer allerede ved 75 km/t og skifter da mellom under- og overstyring. Oppførselen blir ikke bedre med fire personer i bilen og 75 km/t er maks hastighet i vår unnamanøver. Stabiliteten under oppbremsing er ikke overbevisende, men ABS sørger for å sikre effektiv bremsing også i panikksituasjoner. Dette er den eneste bilen av de vi har testet som tydelig overstyrer hvis vi går brått av gassen i en sving.

Dette er en bil for kortere turer. Komforten holder på ingen måte mål for den som skal kjøre langt. Blant de øvede sjåførene i testlaget bød ikke kjøreegenskapene på problem, men de litt uvante sjåførene likte seg ikke på svingete vei. Du sitter høyt, og ettersom vognen krenger en del, kan Wagon R+ føles litt dramatisk. Den ble derfor overraskende ofte hengende godt etter de andre bilene i testen under landeveiskjøringen.

I byen er den derimot på hjemmebane og er for eksempel mer oversiktlig enn Atos og lett å håndtere og hendig ved trange parkeringer. Wagon R+ gir et billig inntrykk. Bare setearrangementene og de praktiske rommene under forsetene gir plusspoeng. Firehjulsdriften har du ikke nytte av på sommerføre, men det kan kanskje være et argument på vinterføre. Wagon R+ er etter vår mening for dyr. Både Atos og Demio gir etter vår vurdering mer bil for pengene.

LES VIDERE:
- Daihatsu Gran Move
- Hyundai Atos
- Mazda Demio- Renault Mégane
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS