Volvo V70

Chassiset i V70 er stivere enn før, og hjulopphenget jobber effektivt og fint. Det er lagt vekt på komfort fremfor sport.

Publisert Sist oppdatert

Volvo V70

Innledning

Volvo V70 bygges altså nå på samme plattform som den nye Ford Mondeo. Det betyr at bilen har vokst 11 cm i lengden, samtidig som akselavstanden er strukket 5,5 cm – noe som gavner både benplassen i baksetet og lasteplassen.

Knærne får riktignok bare 2 cm mer plass i baksetet, men det er en merkbar bedring, også fordi ryggen på forsetene er utformet med mer profil enn før.

Vi har skrytt av plassen i Mondeo, men den nye V70 ligger neimen ikke langt etter. Bagasjerommet – en vesentlig del av en stasjonsvogn – har vokst med ca. 90 liter fra forgjengeren. Bakluken kan du trygt åpne og lukke uten å bli møkkete – riktignok som ekstrautstyr – med knapp på luken eller fjernkontrollen.

Samtidig har fleksibiliteten mellom bagasje og passasjerer løftet seg et hakk ved at bakseteryggen kan deles 40–20–40. Dobbel bunn i gulvet kan også leveres, og da låses rommet under gulvet automatisk så lenge bakluken er stengt (inngår i Herregårdsvogn-pakken sammen med den elektrisk styrte bakluken). Som tilleggsutstyr får du også integrerte to trinns barneseter i baksetet (1.800 kroner ekstra), men da utgår de oppvarmede baksetene som ellers er standard.

Volvo har ryddet opp i førermiljøet både når det gjelder oversikt og funksjonalitet. Det er rett og slett færre og større knapper å forholde seg til. Det er stilig – men litt kjedelig, for Volvo har beholdt den velkjente, tynne "Bang & Olufsen"-pregede midtkonsollen, selv om aluminium her er byttet ut med lakkert overflate.

Den femsylindrede dieselmotoren ligger med sine 185 hester godt over Mondeos firesylinder når det gjelder ytelse. Minste V70-motor med 163 hk hadde sånn sett vært en riktigere match. D5-motoren er absolutt ingen sinke i trafikken, for 0–100 km/t går unna på knapt ti sekunder, likevel sitter vi med en følelse av at noen av hestene har blitt stående igjen i stallen. Kanskje blir vi lurt av at V70 har automatkasse, og den gir selvfølgelig et annet preg enn Mondeos manuelle gearing.

Kjøreegenskapene har løftet seg i forhold til forgjengeren – ikke forbausende ettersom Mondeo-plattformen ligger til grunn. Chassiset er stivere enn før, og hjulopphenget jobber effektivt og fint. Det er likevel ingen tvil om at det er lagt vekt på komfort fremfor sport, og V70 har ikke fått like imponerende kjøreegenskaper som Mondeo.

Det er spesielt når det gjelder styrefølelse at V70 ikke når opp i sammenligningen. Det er to mulige forklaringer: Mondeo har tradisjonell servostyring, som normalt gir best styrefølelse, mens vår V70 er utstyrt med en elektrisk aktivert fartsavhengig servo (ekstrautstyr). Dessuten er D5-motoren i V70 tyngre, og bidrar dermed til at bilen får tydeligere tendenser til understyring.

FØRERMILJØ 8
Lyst og vennlig – og litt kjedelig, men funksjonelt.
PLASS 9
Rommelig bagasjerom og kupé. Dårligst takhøyde av de to.
KOMFORT 8
Komfortabelt hjuloppheng. Fin kjøre- og sittekomfort.
KJØRING 8
Ikke fullgod styrefølelse, ellers kjenner vi slektskapet til S80 og Mondeo.
MOTOR/FORBRUK 7
Noen av hestene sover? Forbruket viser at automatgear har sin pris.
SIKKERHET 10
Godt Volvo-nivå over både aktiv og passiv sikkerhet.
PRIS/UTSTYR 7
Mye utstyr, pris i en annen divisjon enn Mondeo. God annenhåndsverdi.
SUM 57

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.


LES VIDERE:
- Ford Mondeo
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS