Volvo XC70 2.4 D5

Med det enkleste 4WD-systemet av testbilene takler XC70 offroadløypa dårlig, til tross for høy bakkeklaring og Hill Descent Control.


Publisert Sist oppdatert

Volvo XC70

Innledning

Volvo XC70 har fått et mer markert utseende enn både sin forgjenger og sitt utgangspunkt, den nye V70. Innrammingen av tåkelyktene foran er en av detaljene som skiller den fra V70. Førermiljøet, interiøret ellers og de innvendige målene er identiske med hva vi finner i V70.

Volvo har beholdt den tynne "Bang & Olufsen"-pregede midtkonsollen som er velkjent fra mange Volvo-modeller gjennom de senere år. En forskjell er det likevel, nå kan du velge ulike farger på midtkonsollen. Du kan med andre ord slippe unna aluminiumvarianten.

Samtidig som Volvo har utviklet forseter med enda bedre sittekomfort, har de ryddet opp i førermiljøet både når det gjelder oversikt og funksjonalitet. Det er rett og slett færre og større knapper å forholde seg til.

Volvo V70 og XC70 er nå bygget på samme plattform som Volvo S80 og Ford Mondeo. Et resultat av den nye konstruksjonen er at lasteavdelingen – en ikke uvesentlig detalj i en stasjonsvogn – har vokst med ca. 90 liter fra forgjengeren.

Bakluken kan du trygt åpne og lukke uten å bli møkkete – riktignok som ekstrautstyr – med knapp på luken eller fjernkontrollen. Denne funksjonen er inkludert i Herregårdsvogn-pakke til 9900 kroner, og det samme er dobbel bunn i bagasjeromgulvet, som låses automatisk så lenge bakluken er stengt.

Som tilleggsutstyr får du også integrerte to trinns barneseter i baksetet (1800 kroner ekstra), men da utgår de oppvarmede baksetene som ellers er standard. Den største posten på den omfattende listen over ekstrautstyr – som beløper seg til ufattelige 204.000 kroner – er automatgearet, som inkludert avgiften for høyere utslipp er priset til 54.000 kroner.

Den femsylindrede dieselmotoren ligger med sine 185 hester et hakk over sine to konkurrenter når det gjelder ytelse – og betydelig over Outback når det gjelder dreiemoment. Dette overtaket sørget den for å ivareta under akselerasjonsøvelsene, men uten å briljere. Det er meget respektabelt at den drøyt 1800 kg tunge ekvipasjen gjør 0–100 km/t unna på knapt ti sekunder.

Også den omvendte øvelsen – bremsing fra 80 km/t til stopp – taklet XC70 på en overbevisende måte, med 2,5 meter kortere bremselengde enn Outback. Her er imidlertid dekkvalget en del av svaret, for Volvoen står på kontinentale vinterdekk som har bedre grep på tørr asfalt.

Kjøreegenskapene har løftet seg i forhold til forgjengeren. Chassiset er stivere enn før, og hjulopphenget jobber effektivt og fint. Volvo-ingeniørene har nok lagt vekt på komfort fremfor sport, men de har funnet en fin balanse i bilens oppsett. Vi opplever at kjøreegenskapene er en tanke bedre balansert her i XC70 enn i V70.

FØRERMILJØ 8
Volvo-tradisjonelt. Oversiktlig, funksjonelt – og litt kjedelig.
PLASS 9
Fullt på høyde med Allroad. God bredde i bagasjerom.
KOMFORT 8
Kompetent hjuloppheng, god sittekomfort. Lav støy på landeveien.
PÅ VEIEN 8
Ikke fullgod styrefølelse, godt balanserte kjøreegenskaper.
I OFFROADLØYPA 6
De to andre har bedre 4WD-system. God bakkeklaring og Hill Descent.
MOTOR/FORBRUK 5
Sterk og kjapp i dette laget. Høyt testforbruk.
SIKKERHET 10
Godt Volvo-nivå over både aktiv og passiv sikkerhet.
PRIS/UTSTYR 6
Både basispris og "full pakke" ligger høyt.
SUM 60

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Audi A6 Allroad
- Subaru Outback- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS