-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Dobbel dose Qashqai - del 2
Nissans standard seksårssyklus har nådd et nytt startpunkt. En nykommer og en veletablert japaner møter derfor hverandre til denne testen – og det er ingen tvil om at vinneren heter Nissan Qashqai. Vi har nemlig tatt med oss både den utgående og den nye utgaven av Nissans kompakt-SUV på test denne gang.
- Innledning
Etter 400 kilometer viste vårt testforbruk 0,54 liter/mil for den gamle Qashqai, mens nykommeren endte på 0,53. Vi gir derfor «gamlefar» tilslaget i denne øvelsen, fordi den har et «overforbruk» ut over fabrikkens oppgitte forbruk på 10 prosent, mens den nye har et sprik mellom teori og praksis på hele 39 prosent.
Kjører bra
En annen disiplin hvor begge bilene får fullt ut godkjent, er øvelsen kjøreegenskaper. Til tross for at den nye Qashqai har en nyutviklet type dobbeltvirkende støtdemper, som i følge Nissans ingeniører skal takle skiftende underlag bedre enn før, klarte vi ikke å slå fast at ferskvare er best på akkurat dette området.
Den gamle Qashqai har et vellykket chassisoppsett. Styrefølelsen og balansen mellom sportslige egenskaper og komfort har vi i en tidligere test bedømt til å være bedre enn hos konkurrenter som for eksempel Subaru XV og Mitsubishi ASX.
Vår testkjøring, som foregikk på veier som varierte mellom motorvei med bar asfalt og svingete småveier med realt vinterføre, bekreftet at den utgående modellen fortsatt hevder seg meget godt.
Utstyr av en annen verden
Et område som virkelig skiller de to bilene – og som gir det største utslaget i poengsammendraget – er utstyret. Mens den utgående modellen knapt har noen form for førerstøttesystemer, bortsett fra 360 graders kameravisning av bilens omgivelser, har den nye Qashqai en imponerende rekke av elektroniske hjelpesystemer.
Blant disse systemene finner vi radarstyrt frontkollisjonsvarsling som gir lydvarsel før bilens bremser automatisk. Bilen har også blindsonevarsling og filskiftevarsling. Sistnevnte varsler med lyd hvis bilen kommer ut av kjørefeltet uten at blinklys er aktivert først.
Et system for trafikkskiltgjenkjenning leser farts- og forbikjøringsskilt, et annet system sørger for å vekke sjåføren hvis han viser tegn til å sovne.
En p-assistent sørger for å hjelpe deg med parkeringen. Med dette systemet får du lukeparkert hvis plassen bare er 80 cm lenger enn billengden. En detalj som vi setter stor pris på ved oppstart på dager da det er behov for å skrape vinduer, er at den nye bilen har varme i frontruta. Ingen av bilene har imidlertid varme i rattet.
Vær oppmerksom på at +2-versjonen av den gamle Qashqai nå forsvinner. Nykommeren kan bare leveres som femseter. Fra Nissans side er tanken at de som har behov for sjuseter kan velge lang utgave av X-Trail.