-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Duellen om de 7 setene - Del 2
Da vi kjørte vår test av kompakte sjusetere i Bil 12/2009, hadde ikke Peugeot 5008 kommet på banen ennå. Derfor er det naturlig at den får bryne seg på vinneren fra den gang, Toyota Verso. Blir det japansk eller fransk vinner av duellen?
Ikke undermotorisert
Tilsynelatende er 109 hester i minste laget for en bil som veier nærmere 1,6 tonn med sjåfør.
Vi snakker om den mestselgende versjonen av Peugeot 5008 – men i praksis får vi aldri følelse av at den er undermotorisert.
Under vår testkjøring maktet ikke Verso å overbevise oss om at det virkelig sto 17 hester mer på stallen enn hos rivalen.
Eller sagt på en annen måte, Peugeot 5008 er ikke så mye tregere at det merkes i praksis.
På den annen side, hvis bilen lastes full av folk og bagasje, har Verso fordelen av høyere dreiemoment og en fleksibel motor, som faktisk kan rusle helt ned i 1000 o/min. før den protesterer.
Det betyr at kjøring med tilnærmet maksimal nyttelast kan foregå med jevn flyt uten hyppige girsjaltinger.
Samtidig er det et poeng at moderate motorer betyr at bilenes pris holder seg på et overkommelig nivå, slik at barnefamiliene skal kunne nyte godt av de fleksible løsningene som nettopp denne biltypen gir.
Hestekrefter og pris henger som kjent nært sammen.
Mye av testen ble kjørt i temperaturer mellom -20 og -30 grader, og det gir seg utslag på forbruket.
Da vi kjørte nøyaktig den samme Versoen på senhøsten fikk vi et testforbruk på 0,591 liter pr mil, mens den denne gang drakk en desiliter mer, nemlig 0,690. 1,6-literen i 5008 nøyde seg med 0,646 l/mil i vinterkulda.
Komfort på veien
Med små marginer er Peugeot 5008 testens komfortvinner. Komforten er tonet noe ned til fordel for mer sportslig oppsett enn i halvbroren Grand C4 Picasso.
Det betyr meget akseptable kjøreegenskaper, hvor hjuloppheng og fjæring jobber i fin harmoni, også på ujevnt underlag. På papiret kan 5008 vise til litt lavere støynivå, men støybildet er noe skarpere enn hos Verso.
Sitte- og kjørekomforten ligger ikke langt etter hos Verso, men vår vurdering er at 5008 er et hakk foran.
I denne testen står begge bilene på 16-tommers felg med 60-profil dekk av merket Hakkapeliitta R.
Dermed er det lett å skjelne eventuelle ulikheter mellom bilene når det gjelder veigrep og hjulstøy – selv om de piggfrie vinterdekkene «absorberer» noe av styrefølelsen på grunn av mykere gummi enn i sommerdekkene.
I den grad det er noen forskjell på dette punktet, går den i favør av Verso som har en presis styring med akseptabel styrerespons.
En annen detalj som berører kjøreegenskapene går også i favør av Verso. Den har en presis og behagelig girsjalting, mens 5008 har et noe mer kantete girskift.
Utstyr for pengene
Begge testbilene må sies å være godt utstyrte, og faktorene utstyrsnivå og pris trekker som regel i hver sin retning.
Med en grunnpris på 333.000 kroner for den rimeligste av testbilene (Peugeot 5008) kan vi ikke si at dette er billige biler.
Med ekstrautstyr, som for begge bilenes vedkommende ligger på et nøkternt nivå, er det i praksis nøyaktig lik pris på våre to testbiler, nemlig i overkant av 360.000 kroner.
Verso har etter vår mening noe mer utstyr av typen «matnyttig» (navigasjon, ryggekamera og tilleggsvarmer), mens et par av punktene hos 5088 må kunne kalles «kjekt å ha» (Hill Holder og avstandsradar, men sistnevnte benyttes ikke til aktiv bremsing, kun til å vise avstanden i sekunder til bilen foran).
De færreste barnefamilier som er på utkikk etter en rommelig bil, har så mye penger å legge på disken.
På den annen side, når plassforholdene om bord – med inntil 7 seter – vurderes opp mot prisen, vil vi påstå at begge testbilene forsvarer begrepet «mye bil for pengene».
LES VIDERE: