-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Flere ting i fokus - del 2
Helt nye Ford Focus lover å være merkets mest teknologisk avanserte bil, samtidig som den skal være morsom å kjøre. Vi har latt den bryne seg på to klassemestere i nettopp tech og kjøreglede.
Bakhjulsdrift
Men den tukter ikke 1-serien. Chassis og styring (i sport-modus, riktignok) jobber så harmonisk med deg, og sittestillingen i sportssetene er nær perfeksjon. Deler av testpanelet mente setejusteringen er i overkant klønete – jeg er uenig. Derimot er M-rattet fortsatt i overkant tjukt i hendene og stygt i øynene, spør du meg.
Men kan dette være det beste vi opplever fra vanlige 1-serie-modeller? Kjøremessig er jeg redd for det. Neste generasjon blir forhjulsdreven, og selv om BMW har vist at de kan gjøre underverker med drift foran, sliter jeg med å se hvordan det kan bli så bra som dette. Ankepunktet for dagens modell er den trange bakseteplassen. De som sitter i midten bak må slite med en svær kardangtunell, men heller ikke på de ytterste plassene er det romslig. Her trives folk bedre i både Focus og A-klasse.
I kategorien kjøreglede får A-klassen sin første lille nedtur. Det er ingen dårlig kjøreopplevelse, men den understyrer kraftig når den pushes litt, og har ikke samme presisjonen og flyten som både Focus og 1-serie. De sportslige stolene med integrert nakkestøtte er ikke noe høydepunkt for min del. De tradisjonelle komfortsetene i A-klasse er mitt foretrukne valg.
Den nye 1,3-literen overbeviser heller ikke. Den er høylydt, masete og til dels ganske sjenerende, og selv om den er kvikk nok, gir de to andre motorene behageligere kjøreopplevelser.
Tekno-fest
Derimot er A-klassen en teknologisk bombe. Her snakker vi ikke bare om en bil som har mye tekno for en småbil å være – her snakker vi om det som kanskje er blant de mest avanserte bilene på markedet, punktum. Selv ikke S-klasse har så mye selvkjøringsteknologi og avanserte multimediefunksjoner.
Det nye MBUX-systemet har sin debut her, og det er fabelaktig. Jo, det er overveldende i begynnelsen, men så fort det sitter litt i fingrene, er det ingen som matcher dette blant testbilene. Litt finkalibrering av touch-platen i midtkonsollen hadde gjort seg – det er lett å hoppe to valg av gangen – men det handler også om litt kalibrering av sin egen finger.
Stemmestyringen i A-klassen er nok den beste blant noen bil på markedet, og aktiveres på moderne vis ved å si «Hey, Mercedes».
Navigasjonen har også en «utvidet virkelighet»-funksjon, som bruker frontkameraet til å vise nøyaktig hvor man skal kjøre og hvor det er interessante punkter i nærheten – restauranter, hoteller og så videre. Snedig. Head-up displayet i A-klassen er kanskje det mest informative jeg har vært borti.
Også Focusen har et fint head-up display (1-serien må klare seg uten), riktignok på en egen plastplate i dashbordet, men ellers har den ikke i nærheten så mange snedigheter som Mercedesen på teknofronten.En velfungerende radarcruise og en rekke sikkerhetsfunksjoner står dog på menyen. Multimediesystemet Sync 3 var et greit hopp fra forgjengeren, men det fremstår ikke som veldig moderne i dag.
Tekst: Odd Erik Skavold Lystad
Foto: Øivind Skar
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3