-
Bilmekaniker
Stårheim Bilverksted AS
-
Tekniker
Per Aaland A/S
-
Prosjektleder
RSA Bil Drammen
-
Avdelingsleder
Etac Bil AS:
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Customer success – kundekonsulent
DRIVE MOBILITY AS
-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
Flere ting i fokus - del 3
Helt nye Ford Focus lover å være merkets mest teknologisk avanserte bil, samtidig som den skal være morsom å kjøre. Vi har latt den bryne seg på to klassemestere i nettopp tech og kjøreglede.
B&O eller ei
Ikke all teknologi trenger foregå på en skjerm eller via internett. Focusen har den billigste og enkleste teknologien som potensielt kan spare deg for mange kroner integrert i døren: Beskyttelseslister som spretter automatisk ut når døren åpnes. På den måten kan du spare deg for skjemmende hakk og riper om dine medpassasjerer har en lei tendens til å ikke holde igjen døra før den treffer steinmuren i oppkjørselen.
BMW har i siste generasjon iDrive en rekke online-funksjoner, men klarer ikke maskere at 1-serien er en tilårskommen bil. Likevel; det er ikke mye vi savner her, og selv lydanlegget som i testbilen er BMWs standard-anlegg, ikke det dyrere HarmanKardon-anlegget, låter ganske bra.
Apropos: I Forden finner du et B&O-anlegg – men det har lite med Bang & Olufsen å gjøre. Automotive-divisjonen til Bang & Olufsen ble solgt til Harman for noen år siden, så alle biler med B&O- eller Bang & Olufsen-logo har anlegg fra Harman, som igjen eies av Samsung. Ikke at det betyr noe – det spiller ålreit uansett.
Apple CarPlay og Android Auto finner du i alle de tre bilene.
Elefanten
Vår opprinnelige problemstilling var enkel: Klarer nye Focus å tukte to premiumbiler på områdene Ford selv mener Focusen er klasseledende?
Etter noen timer frem og tilbake mellom bilene, begynner det å tegne seg et bilde av hvor forskjellig disse bilene er. Det er for det første tydelig at Forden ikke klarer å henge med på teknofronten, hvor Mercedesen bokstavelig talt er ei ledestjerne.
Focusen gjør det bedre på kjørefronten, men når vi tar med et annet viktig element inn i bildet, er det særlig på ett område Focus gjør det skarpt – og det er her Mercedes-elefanten dukker opp i rommet: Pris.
For med nesten 200.000 kroner mellom Focus og A-klasse, skal du være veldig glad i skjermer og duppeditter for å velge A-klassen – og jeg har full forståelse for de som da heller ser på Focusen som et mer analogt og jordnært valg.
BMW-en legger seg midt mellom de to prismessig, og er på mange måter en bedre totalpakke. Passelig oppdatert teknologisk, fabelaktig å kjøre og bare litt i den dyre enden av hatch-prisskalaen. Men det trange baksetet og den noe gammeldagse interiørlayouten gjør at valget mellom disse tre helt enkelt faller ned på hvilke parameter som er viktig for deg: Pris, kjøreglede eller teknologi.
Her er det ingen «jack of all trades», men tre mestere i hver sin kategori.
Tekst: Odd Erik Skavold Lystad
Foto: Øivind Skar
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3