-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Flere ting i fokus - del 3
Helt nye Ford Focus lover å være merkets mest teknologisk avanserte bil, samtidig som den skal være morsom å kjøre. Vi har latt den bryne seg på to klassemestere i nettopp tech og kjøreglede.
B&O eller ei
Ikke all teknologi trenger foregå på en skjerm eller via internett. Focusen har den billigste og enkleste teknologien som potensielt kan spare deg for mange kroner integrert i døren: Beskyttelseslister som spretter automatisk ut når døren åpnes. På den måten kan du spare deg for skjemmende hakk og riper om dine medpassasjerer har en lei tendens til å ikke holde igjen døra før den treffer steinmuren i oppkjørselen.
BMW har i siste generasjon iDrive en rekke online-funksjoner, men klarer ikke maskere at 1-serien er en tilårskommen bil. Likevel; det er ikke mye vi savner her, og selv lydanlegget som i testbilen er BMWs standard-anlegg, ikke det dyrere HarmanKardon-anlegget, låter ganske bra.
Apropos: I Forden finner du et B&O-anlegg – men det har lite med Bang & Olufsen å gjøre. Automotive-divisjonen til Bang & Olufsen ble solgt til Harman for noen år siden, så alle biler med B&O- eller Bang & Olufsen-logo har anlegg fra Harman, som igjen eies av Samsung. Ikke at det betyr noe – det spiller ålreit uansett.
Apple CarPlay og Android Auto finner du i alle de tre bilene.
Elefanten
Vår opprinnelige problemstilling var enkel: Klarer nye Focus å tukte to premiumbiler på områdene Ford selv mener Focusen er klasseledende?
Etter noen timer frem og tilbake mellom bilene, begynner det å tegne seg et bilde av hvor forskjellig disse bilene er. Det er for det første tydelig at Forden ikke klarer å henge med på teknofronten, hvor Mercedesen bokstavelig talt er ei ledestjerne.
Focusen gjør det bedre på kjørefronten, men når vi tar med et annet viktig element inn i bildet, er det særlig på ett område Focus gjør det skarpt – og det er her Mercedes-elefanten dukker opp i rommet: Pris.
For med nesten 200.000 kroner mellom Focus og A-klasse, skal du være veldig glad i skjermer og duppeditter for å velge A-klassen – og jeg har full forståelse for de som da heller ser på Focusen som et mer analogt og jordnært valg.
BMW-en legger seg midt mellom de to prismessig, og er på mange måter en bedre totalpakke. Passelig oppdatert teknologisk, fabelaktig å kjøre og bare litt i den dyre enden av hatch-prisskalaen. Men det trange baksetet og den noe gammeldagse interiørlayouten gjør at valget mellom disse tre helt enkelt faller ned på hvilke parameter som er viktig for deg: Pris, kjøreglede eller teknologi.
Her er det ingen «jack of all trades», men tre mestere i hver sin kategori.
Tekst: Odd Erik Skavold Lystad
Foto: Øivind Skar
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3