-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Gjerrigknarkene - del 1
VW Passat GTE får nå konkurranse fra ladehybride Skoda Superb Vi. De to tvillingene koster omtrent det samme, så er det noen forskjell? Eller vil dieselutgavene av de samme bilene være bedre kjøp? Vi forsøker i denne sammenlikningen å gi noen svar.
SAMME TEKNIKK
Batteripakkens oppgradering fra 8,7 til 13 kWt økte ikke bare den elektriske rekkevidden fra snaut 40 km til 55 km (Skoda oppgir 57 km, men dette påvirkes i de typegodkjenningspapirene av dekkvalg), men gjør det mulig å la bilen være enda mer hybrid når ladestrømmen tar slutt.
Akselerasjon (7,4 – 7,8 sekunder) til 100 km/t og toppfart oppgitt til 225 km/t, er identisk.
Selv med helt forskjellige karosserier og interiør, er testteamet uenig i at Passat byr på mer premiumfølelse enn Superb. Å ta og føle på interiøret i plastfølelsen inni Passat imponerer ikke – dette er ikke i nærheten av eksempelvis Audi – mens Skoda stadig blir bedre. Det eneste som kan innvendes mot Superb, som i likhet med Passat begynner å trekke på årene, er at utseendet til Passat kanskje står seg bedre mot tidens tann.
MER PLASS
Forklaringen på den lille forskjellen med alle setene i bruk, ligger i rettere hekk på Passat. Passats bagasjerom måler 113 cm i dybden, Superb 114 cm.
Få har noe å klage på ved bakseteplassen i de to. Bak min rygg – jeg er 1,81 meter høy – er det 76 cm beinplass i Passat, og 77 cm i Skoda. Den ene er ikke bedre å sitte i enn den andre. Min kollega fant seg best til rette bak rattet i Skodaen, jeg holder en knapp på Passat. Sittekomfort har mer med følelser enn målbare verdier å gjøre.
SAMME MOTOREFFEKT
Passat GTE leveres i én utstyrsvariant med basispris på 510.800 kroner før frakt og leveringsomkostninger, resten spekkes individuelt. Tilhengerfeste koster eksempelvis 20.000 kroner, ryggekamera 4500 kroner, elektrisk åpning av bakluke 8900 kroner og parkeringsvarmer 20.000 kroner.
Superb som ladbar hybrid kommer i fire utstyrsvarianter med prisstart på 440.700 kroner, mens en godt utstyrt toppmodell koster 505.000 kroner, også det før frakt og levering. Sportline-utrustet som testbilen vår var, har det meste felles med GTE, og koster i basis 496.700 kroner, 14.100 kroner mindre enn GTE. På dette prisnivået betyr prisforskjellen knapt noe.
UTSTYR KOSTER MER
Varme i rattet (hvordan lar vinteren seg holde ut uten?) koster 1500 kroner ekstra hos Skoda, mens VW inkluderer det i GTE-pakken. Som motsvar inkluderer Skoda elektrisk bakluke og ryggekamera i Sportlige-pakken, mens VW forlanger 3400 kroner for ryggekameraet. Til gjengjeld skjules det bak logoen, og skitnes derfor ikke til.
La meg ikke glemme en liten Superb-detalj som nesten ikke har noe med kostnader å gjøre, men er kjekk å ha når behovet melder seg: to paraplyer, en i hver fordør.
LES VIDERE:
- Innledning
Del 1
Del 2
Testdata og konklusjon
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.