-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Påkostet og kompakte - del 1
Lyst på SUV, men ikke for stor og gjerne av det litt finere slaget? Audi Q3, Lexus UX 250h og Volvo XC40 har mange fellestrekk inkludert firehjulsdrift, men de er også ganske forskjellige.
På samme lest
For Q3 gjelder det VW Tiguan, Skoda Karoq og Seat Alteca, alle bygges over samme tekniske lest, det vil si MQB-plattformen, og deler derfor motorprogram og svært mye annen teknikk.
Lexus UX 250 bygges på Toyotas TNGA-lest (Toyota New Global Architecture). På den samme plattformen bygges eksempelvis C-HR, RAV4 og Corolla, og motoren i UX 250h er den samme 2-literen som i kraftigste Corolla.
De tre testbilene yter omtrent det samme, 190 bensinhester i Audi og Volvo mens Lexus stiller med litt mindre effekt, 178 hk, men også den har 300 Nm i moment. Den store forskjellen er å finne hybridteknologien som i UX 250h består av en to-liters bensinmotor uten turbo som får hjelp av en kraftig elmotor (109 hk/202 Nm) til å trekke forhjulene, mens en bitteliten elmotor (7 hk/55 Nm) hjelper til bak ved behov.
Elektrisk
Ved å trykke inn en knapp kan UX 250h kjøres batterielektrisk, men kun over en meget kort strekning, i praksis bare noen hundre meter om bilen ikke kjøres i joggefart.
Audi og Volvo har mekanisk overføring av kraft til bakhjulene og defineres derfor som typiske firehjulstrekkere, mens Lexus knapt kan kalles det.
I det daglige merkes dette knapt fordi kraften til bakhjulene på Volvo og Audi også – ut fra ønsket om å spare energi – styres ut fra behov. Men du har mye mer tilgjengelig kraft når du virkelig trenger den.
Forskjellige
Ved første øyekast ser de tre ganske forskjellige ut innvendig. Audi er stramt redigert. Det aller meste, med unntak av klimaanlegget, styres via en førervinklet skjerm og på rattet.
Testbilen var dessuten utstyrt med VW-konsernets lekre Info Display (som Audi for å gjøre det litt finere kaller Virtual Cockpit) hvor all instrumentering befinner seg på en stor skjerm med bortimot uendelig med innstillingsvalg, alt enkelt å finne fram i og med lettlest informasjon. Sånn sett oppleves det å sette seg inn i en Audi som å trå inn i fremtiden.
Men det overrasket hele testteamet at Audi på dette nivået ikke har standardisert ryggekamera og headupdisplay. Interessant at lydvolumknotten befinner seg på passasjersiden og nærmest utilgjengelig fra førerplass.
Informasjonstilgangen i Volvo XC40 skjer også via to skjermer hvor midtkonsollskjermen står horisontalt montert som i Tesla Model S og X, men er mindre enn i de to nevnte. Også i Volvo styres klimaanlegget via eget betjeningspanel. Lyden, som naturligvis også har rattbetjening, styres med en stor og sentralt plassert skruknott.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3