-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Påkostet og kompakte - del 3
Lyst på SUV, men ikke for stor og gjerne av det litt finere slaget? Audi Q3, Lexus UX 250h og Volvo XC40 har mange fellestrekk inkludert firehjulsdrift, men de er også ganske forskjellige.
Raske
Audien er rask, men den lange reaksjonstiden til dobbeltclutchkassen for å komme i gang irriterer, særlig om man står i et kryss og trenger rask reaksjon. Dette er ikke spesielt for Q3, men gjelder svært mange av VW-konsernets biler. Jeg antar funksjonen er bygd inn for å redusere belastningen på girkassen. På plussiden: Q3 er nå langt mer lettkjørt enn forrige generasjon av bilen.
Volvo XC40 er også svært lettkjørt, og lett å trives i selv om det rød/oransje interiøret langt fra var testteamets favorittfarge. Smak tar, som beskrevet tidligere i testen, mange retninger, og dette er en av dem. Også Volvoen er mer enn rask nok.
Både Audien og Volvoen er biler du kan sette deg rett inn i og legge i vei uten å tenke annet enn at de er greie å leve med.
Annerledes
Lexus UX250h derimot krever mer gjennomtenkt tilnærming. Ikke det at hybridteknologi gjør den mer komplisert å eie eller bruke, men du må like CVT-girkassens måte å arbeide på med forholdsvis høyt turtall før selve akselerasjonen starter, og at bilen, på grunn av hybridteknologien, kun kan trekke 750 kilo etter tilhengerkroken mens Volvo trekker 2000 kilo og Audi 2200 kilo.
Den lave tilhengervekten er grei nok for de fleste, men problematisk om du skal trekke båt eller stor tilhenger.
Den største og mest overraskende forskjellen, kommer til syne ved bensinpumpen. De tre bilene er alle kjørt likt, de er kjørt etter hverandre og med bytte av sjøfør hver halvtime slik at ingen av testførerne har kunnet påvirke det totale forbruket i noen spesiell retning.
De offisielle WLTP-forbrukstallene viser at Audien skal bruke mest, 0,86 liter/mil, Volvoen skal bruke litt mindre, 0,80 liter/mil, mens Lexus, fordi den er hybrid skal klare seg med 0,49 liter/mil, riktignok etter den gamle og meget snille NEDC-målemetode. Som kjent slår forbruk gjennom CO2-utslippet sterkt ut på engangsavgiften i Norge.
Bensingjerrig
Derfor kom det ikke som noe sjokk at Audien faktisk hadde brukt eksakt hva den er oppgitt til. Volvoen brukte litt mindre enn oppgitt, 0,78 liter/mil. Lexus derimot endte med et forbruk på 0,55 liter per mil, hele 2,5 desiliter mindre enn Audi Q3. Det er bortimot oppsiktsvekkende og betyr at Q3-eieren målt mot Lexus-eieren må bruke 6000 kroner mer på bensin i året med 15.000 km kjørelengde. Gjennom bilens levetid på 20 år blir det 120.000 kroner i merkostnad om bensinprisen fortsatt holdes på 16 kroner/liter.
Biler med så høyt forbruk/utslipp som Audi Q3 og Volvo XC40 kan umulig overleve EUs flåteutslippskrav på 95 gram fra 2021, og selv Lexus UX 250h vil få problemer.
Differansen i forbruket er også årsaken til at en som kjøper Lexus UX 250h slipper unna med 120.000 kroner i engangsavgift til staten, mens den som velger Audi Q3 med 190 hk bensinmotor må ut med mer enn det dobbelte, 248.900 kroner. For Volvo XC40 190 hk er engangsavgiften 242.200 kroner.
I denne testen koster Audi Q3 760.000 kroner, Volvo XC40 T4 R-Design slik testbilen er utstyrt 702.000 kroner og Lexus UX 250h F-Sport 600.000 kroner.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3