-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Storselgeren
I månedens kompaktbiltest møter Ford Focus verdens to mestselgende personbiler
Volkswagen Golf har siden lanseringen i 1974 vært VW-konsernets viktigste bil og med drøyt 275.000 eksemplarer også landets mest valgte bilmodell uansett klasse. Det setter Golf i en særstilling og posisjonerer bilen som den konkurrentene måler seg mot.
Nå er Golf VIII akkurat ankommet samtidig som Golf VII i elektrisk utgave fortsatt er landets nest mest kjøpte bilmodell. Så hvordan blir fortsettelsen?
Svaret ligger i dagen. I Norge tones fossile modeller ned fra VWs side. Det betyr at Golf VII kommer til å være her så lenge elektriske varianter blir å få tak i. Deretter endres fokuset mot ID.3 fordi ny Golf ikke kommer i batterielektrisk utgave.
DROPPER DIESEL
Det betyr slett ikke farvel til Golf, men det betyr farvel til mange varianter, eksempelvis alle med dieselmotor, og i hovedsak kommer norske Golf-kunder til å bli presentert for ladehybriden. Men enn så lenge er Golf VIII her som letthybrid med 150 hk, og ganske godt pakket med utstyr i en 1ST Edition.
Siden dette er lanseringsmodellen, og fordi det kommer flere varianter, velger jeg å ikke henge meg like mye opp i prisen som jeg ellers ville gjort. For det er ingen tvil om at ladehybriden kan komme til å bli en storselger.
Som forgjengeren bygges Golf VIII på MQB-plattformen, så endringene i kjøreopplevelsen er små. Golf kjører godt nok, men er ikke like morsom på krevende veier som Focus. For de Golf-kundene det spiller noen rolle, kommer både GTI og enda raskere varianter senere.
Utvendig er også endringene små, og det skal et trenet og interessert øye til å se forskjell på nåværende og ny Golf på 50 meters avstand.
COCKPIT-STYRT
Men cockpiten er helt ny, og jeg brukte ordet cockpit bevisst fordi å sette seg inn i Golf VIII gir et snev av kjøresimulatoropplevelse ispedd følelsen av å ratte fremtiden. Foruten en mengde knapper på rattet, noen få på midtkonsollen og en knøttliten girhendel, er alt skjermbasert. Selv om ikke alle i testteamet er enig, mener jeg fortsatt at bare synet av de to store skjermene og de to små som egentlig ikke har annen funksjon enn å fungere som hurtigvalg til viktige funksjoner.
Testteamet mener likevel at det beste ved Golf VIII likevel er pakkingen, den gode takhøyden (hele 96 cm), beinplassen i baksetet og det generelt høye komfortnivået. Letthybridpakken består blant annet av ikke merkbart sylinderkutt fra fire til to som medførte at Golf som eneste i testen brukte mindre drivstoff enn oppgitt (0,56 liter mot oppgitt 0,59 liter), men forbruket matchet likevel ikke fullhybride Corolla.
I den noe høyere prisen enn de to andre i testen inngår oppvarmet baksete, massasje i førerstolen og fjernbetjent parkeringsvarmer og ikke minst LED-Matrix hovedlys. Sistnevnte koster 11.100 kroner ekstra, er verdt hver krone og burde vært standard. Om jeg savnet noe: Ja, ryggekamera og headupdisplay. Også det kan leveres som tilvalg.
LES VIDERE:
- Innledning
- Ford Focus
- Toyota Corolla
- VW Golf
- Testdata og konklusjon
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.