-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
SUV-er med eksosrør - del 3
Begrunnet i få valgmuligheter og årelange køer for å sikre seg en elektrisk variant, ender to av tre som handler SUV opp med en bensin- eller dieseldrevet modell. Med dette som bakgrunn ser vi i denne testen nærmere på tre, høyaktuelle bensindrevne familie-SUV-er.
Bagasjerommene laster mye i testbilene, og mest i Honda med bakseteryggene oppe. Hondas rom er også det enkleste å pakke. Toyota har mest bagasjeplass når den gjøres om til toseter, men en forhøyning rett bak baksetet gjør det vanskelige å dytte inn store/tunge kolli.
Ingen av bilene har lengderegulerbare bakseter eller mulighet til å ta dem ut slik som i eksempelvis Skoda Karoq. Sånn sett får testbilene godkjent på fleksibilitet og praktiske løsninger, men heller ikke mer.
Å kjøre
Jeg skal spare deg for en utlegning om detaljer i kjøreopplevelsen, fordi det er helt irrelevant. Alle tre kjører godt nok for de aller fleste, men testteamet er enige om at Honda i sum byr på mest komfort, både å sitte i og å kjøre. Den støyer også minst, og er en typisk milsluker.
Mazdaen har det klart beste chassiset, er mest leken på veien og innbyr mer enn de andre til engasjert kjøring. Den framstår som mer kompakt i trafikken, har best styrepresisjon og kvikkest respons fra girkassen.
RAV4 bærer årene med verdighet så godt at den fortsatt er SUV-bestselger uten stikkontakt, og derfor helt klart kunne overlevd et par år til uten endringer.
Toyota RAV4 scorer også høyt på hyggelig pris takket være lavt papirforbruk som gir lav engangsavgift. CX-5 har lavest grunnpris med CR-V som den dyreste. Men i testversjoner skiller mye mer. Toyota RAV4 koster eksempelvis 80.000 kroner mindre enn Honda CR-V, men slipper også unna med 74.000 kroner mindre i engangsavgift. Mazdaen befinner seg mellom de to.
Dette fører oss til forbruk og utslipp som engangsskattlegges ut oppgitte verdier som slett ikke speiler reelt forbruk. Nå er ikke dette noe nytt, og heller ikke mulig å gjøre noe med før nytt avgiftsregime foreligger i 2020. Der våre testmålinger – hvor bilene er kjørt helt identisk – viser et overforbruk i forhold til offisielle tall på én desiliter på Honda og Mazda, målte vi overforbruket til det dobbelte på Toyota.
Her kan det umiddelbart se ut som om Toyota med 200 kilo høyere egenvekt enn Mazda har tilpasset hybridteknologien i større grad til målemetoden enn konkurrentene. Men for all del: RAV4 endte med lavest forbruk av de tre, forskjellen var bare mye mindre enn vi hadde regnet med.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3