-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Vårt valg
Her snakker vi om premiumbiler, altså biler som produsentene vil definere som luksuspregede statusbiler – og det skaper forventninger samtidig som vi stiller krav til at bilene skal by på noe mer enn det gjennomsnittlige.
Alle våre fire testbiler er å betrakte som statusbiler, men her handler det likevel ikke om ren luksus – her snakker vi om reale bruksbiler. Alle har tillitvekkende og solide kjøreegenskaper, og alle har akseptabelt god bagasjeplass unntatt Alfa 159 hvor bagasjerommets form er langt mer upraktisk.
I større eller mindre grad tilfredsstiller alle fire bilene våre forventninger, men det er C-Klasse som sanker sammen færrest poeng. Samtidig har den heller ikke den helt store appellen til testlaget – et testlag som har en aldersspredning fra 23 til 59 år.
Alfa 159 scorer poeng på sine fine kjøreegenskaper, men taper på høyt forbruk og det nevnte bagasjerommet. Med minste mulige margin, et halvt poeng, drar Audi A4 Avant av sted med laurbærkransen foran snuten på BMW 320. Komfort og førermiljø er to av kriteriene som sørger for å sikre seieren.
LES VIDERE:
- Alfa Romeo 159- Audi A4
- BMW 320- Mercedes-Benz C 200- Tekniske data