-
Prosjektleder
RSA Bil Drammen
-
Avdelingsleder
Etac Bil AS:
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Customer success – kundekonsulent
DRIVE MOBILITY AS
-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
Venner av familien - del 2
Mazda CX-5 vant vår forrige SUV-test i denne klassen. Nå er en helt ny Honda CR-V på plass og gjør krav på oppmerksomhet.
- Del 1
Ute på landeveien har Mazda klart å balansere bra komfort med svært gode kjøreegenskaper. Av biler av denne typen har CX-5 klare paralleller til en førerorientert bil som BMW X3. Styringen er meget presis og du har god kontakt med underlaget uten at det blir stumpete. I Honda er det opplagt komfort som har vært viktigst. Den har ikke samme presisjon i styringen, men kjører som du forventer av en familie-SUV.
Den manuelle girkassen i CR-V er presis og lettsjaltet, kombinert med en motor som har godt skyv over et bra turtallsområde. Det gjør at du ikke føler savnet av en automatkasse sterkt. Ikke før du setter deg i CX-5 og opplever hvor naturlig det føles å slå den i Drive og deretter ikke tenke mer på giring før du skal parkere igjen. Automat kler etter vår mening biler som dette, selv om det for Mazdas del fører til at forbruket blir høyere.
Knappebonanza
Når det gjelder instrumentering har japanere en tendens til å gå litt i maksimalismen. CR-V er i så måte den mest ekstreme. Antallet knapper og funksjoner på rattet kan et kort øyeblikk få deg til å forvente at du skal ta av med romfergen. Bedre blir det ikke av at logikken heller ikke er den mest intuitive. For å gjøre det hele noe mer uoversiktlig har Honda plassert hele tre ulikt dimensjonerte skjermer i CR-V. Sammenlignet med Civic og hybriden CR-Z er ecofokuset noe tonet ned. Fortsatt har du fargevarsling for hvor «smart» du kjører, og etter en stund i bilen er vår erfaring at det kanskje fungerer bedre enn girskiftindikatorer og andre insitamenter produsentene har innført.
Mazda har også tatt sin del av knappene, men logikken er bedre, noe som gir CX-5 et langt mer ryddig førermiljø. Utstyrsnivået er høyt og det er lett å finne seg til rette. Instrumentene er lettleste og kler karakteren. Førerassistansesystemene er gode. Særlig Mazdas eget system for blindsonevarsling fungerer bedre enn vi ofte opplever hos andre produsenter. Systemet som varsler deg om du skulle krysse en midt- eller kantlinje er av den tydelige typen. Den benytter nemlig høyttaleren på den siden du krysser og gir en lyd som virkelig får deg til å skvette. Risikoen for at du slår den av, er definitivt til stede.
Sittekomforten er god i begge bilene, men ingen av dem får toppscore. Setene i Mazdaen kunne hatt bedre lårstøtte, mens CR-V trekkes for kombinasjonen av dårlig sidestøtte og glatt skinn. Begge bilene har et behagelig støynivå – noe som bidrar til å løfte komforten. Den opplevde kvaliteten på interiøret er bra, selv om det fortsatt er et steg opp til premium-SUV når du begynner å studere materialvalgene mer nøye.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Honda CR-V
- Testvurdering og poeng Mazda CX-5