Vinnertyper - del 2

De er ganske forskjellige, men begge selger godt. Hvor ligger styrken til Polestar 2 i møte med Hyundais 800 Volt teknologi i Ioniq 5? Følg med på en ganske jevn duell.

Publisert

BAGASJEROM FORAN
Begge testbilene har bagasjerom foran med mer enn plass til ladekabler. I Polestar rommer det 35 liter, i Ioniq 5 hele 57 liter på utgaven som kun trekker på bakhjulene, mens 4x4-varianten kun laster 24 liter foran. Ingen av dem er utstyrt med tappeplugg á la Ford Mustang.

Skarpskårne Hyundai Ioniq 5 ser veldig kompakt ut på avstand, men vokser når man nærmer seg den. Hele tre meter akselavstand (det er ekstremt for en 4,64 meter lang volummodell), og 1,61 meter høy utvendig rommer Hyundaien utrolig mye. Her kan beina virkelig strekkes ut i baksetet, og om køen på hurtigladestasjonen skulle være lang en søndag ettermiddag i ferien, er forsetene for sikkerhets skyld utstyrt med leggputer á la business-seter på langdistansefly.

Innvendig gir Ioniq 5 en følelse av å møte fremtiden, som i et konsept hvor utviklerne tenker høyt om det som kan komme. Den brede, hvite skjermen med to skjermbilder à la Mercedes og grafikk som på en iPad, fylles ut med det Hyundai hevder er klassens største headupdisplay. Klimaanlegget styres heldigvis via eget display.

De innfelte dørhåndtakene gjør utvendig overflate glatt og elegant. Men hvordan disse virker etter år i salt og norsk vinterkulde, gjenstår å se.

EL-SETER BAK
Det elektrisk regulerbare baksetet styres fra et lite panel på passasjerseteryggen foran. Fra det samme panelet kan baksetepassasjeren regulere passasjersetet forover om beinplassen bak, mot all formodning, blir i trangeste laget.

Baksetefleksibiliteten åpner for langt mer bagasjeplass i Ioniq 5 enn i Polestar 2.

Ioniq 5 drivers i basis framover via bakhjulene, men 30.000 kroner i pristillegg for 4x4 gjør det nærmest uinteressant å velge noe annet. Firehjulsdrift gir også langt høyere ytelse, fra 217 til 305 hk. I duellen betyr det drøyt 100 hk mindre effekt enn i Polestar, men på grunn av 100 kg lavere vekt sprinter Ioniq 5 til 100 på 5,2 sekunder, bare halvsekundet dårligere enn Polestar 2, for de få som dette måtte være viktig for.

UTVENDIG STRØMUTTAK
Ioniq 5 leveres med utvendig strømuttak, ikke bare inntak. Til ladeporten kobles et adapter som følger med bilen og som gjør det mulig å hente ut 230 volt/3,5 kW til drift av nær sagt hva som helst, som å gi nødstrøm til en som har kjørt tom langs veien, eller i motsatt fall å drive en elektrisk motorsag langt vekk fra strømuttaket på hytteveggen. Fikst!

Hyundai er, sammen med Tesla, kjent for energieffektive elbiler. Så nettopp i ladefart og energiforbruk, skiller Ioniq 5 og Polestar 2 lag. Paradoksalt nok oppgir Hyundai netto batteristørrelse til 77,4 kWt og 460 km rekkevidde, mens Polestar oppgir batteriet til netto 75,0 kWt og rekkevidden til 480 km. Offisielt forbrukstall på Ioniq 5 er 17,9 kWt og 19,5 kWt på Polestar 2. Så her er det noe som skurrer.

NAFs omfattende rekkeviddetest viser et sannere bilde hvor Polestar 2 stoppet etter 467 km med et forbruk på 16,6 kWt, mens Ioniq 5 klarte 502 km og forbrukte 14,4 kWt strøm.

Det samsvarer med vår erfaring, hvor det var mye enklere å holde et lavere strømforbruk med Ioniq enn med Polestar. Men fordi begge har så god rekkevidde, spiller den individuelle forskjellen mindre rolle.

LADEFARTEN
På ladefart nærmest knuser Hyundai Polestar. Polestar oppgir maksimal DC ladefart til 150 kW, vi kom aldri høyere enn 102 kW og det tok 40 minutter å lade drøyt 200 km rekkevidde (41,44 kWt).

Under samme ladestopp lastet vi ned 56,9 kW på 38 min til Ioniq 5 (holder til 300 km kjøring) fra en 150 kW lader hvor ladefarten lenge lå på 148 kW. Hyundai oppgir ladefarten til maksimalt 220 kW, men så høy fart gir kun et fåtall av landets lynladere utenom ladenettverket til Ionity.

LES VIDERE:

OBS!

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS