-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
VW Golf GTI
Det hyler i dekk og skinner i brede smil – årets store GTI-test leverte varene og avslørte forskjellene.
Skal Golf GTI sammenfattes med bare ett ord, er lettkjørt det som dukker først opp. Dette er en bil som hvem som helst kan sette seg inn i, og etter bare noen minutter kjøre helt brukbare rundetider med. Selv om du gjør de dummeste ting så rydder chassis og litt elektronikk opp på en enkel måte. Selvsagt er det mulig å gå over grensene, men de er usedvanlig tøyelige i Golf GTI.
I sportsoppsett får du også litt hjelp til ekstra puffing i eksosanlegget hver gang DSG-kassa slenger inn et nytt gir, og bruker du hendlene bak rattet kan du selv også være med på å skape litt av den magien.
Elektronikken hjelper deg også godt ute på veien. XDS+ er en elektronisk differensialbrems som benytter det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESC) til å bremse hjul på begge aksler i innersving for å gi best mulig grep.
Du må riktignok ratte litt mer i Golf enn i Focus, men nye Golf GTi har for første gang progressiv styring som standard. Det betyr 2,1 omdreininger på rattet for å oppnå fullt styreutslag.
Innvendig har Volkswagen fortsatt å dyrke frem rutemønsteret som har fulgt GTI-modellen helt fra første generasjon kom på banen. Setene er gode, og ryddigheten som nå kombineres med den store, bevegelsesfølsomme skjermen skaper en fin balanse mellom det moderne og det tradisjonelle.
Diskresjon er jo for mange en fin ting, men etter vår mening kunne faktisk Volkswagen tatt det litt lenger ut med GTI enn den klassiske røde stripen i fronten, vi snakker tross alt om en Golf til en halv million kroner. Kanskje er det slik at de sparer litt til R-versjonen.
Skal du kjøpe GTI-bil med fornuft er det nok likevel i denne skuffen det er naturlig å havne – en kommende klassiker og en bil hele familien kan ha glede av.
LES VIDERE:
Innledning
Alfa Romeo Giulietta QV
Ford Focus ST
Volkswagen Golf GTI
Hyundai Veloster Turbo
Nissan Juke Nismo
Subaru BRZ og Toyota GT86
Testvurdering og poeng Alfa Romeo Giulietta QV
Testvurdering og poeng Ford Focus ST
Testvurdering og poeng Volkswagen Golf GTI
Testvurdering og poeng Hyundai Veloster Turbo
Testvurdering og poeng Nissan Juke Nismo
Testvurdering og poeng Subaru BRZ
Testvurdering og poeng Toyota GT86