Volkswagen importør Harald A. Møller gleder seg til å lansere nye elektriske folkebiler. Her ved Torkel Nohr Fjørtoft, Kommunikasjonssjef for Volkswagen hos den norske importøren.

Er dette nye Polo Cross?

Cross var navnet Volkswagen brukte når de satte en av produksjonsbilene på stylter og ga dem ekstra stash rundt hjulene for å få dem til å se ut som noe de ikke var. Nå har de foredlet betegnelsen til å bli et modellnavn.

Publisert Sist oppdatert

Tradisjonen tro er det alltid en pressedag før de store bilutstillingene åpner. Og enda mer tradisjonen tro skjer det alltid veldig mye før pressedagen også.

Så også i München der utstillingen åpner tirsdag med pressedag i morgen.

Selv startet jeg dagen med en times tid med Zhang Fan, design-toppen hos GAC, deretter så jeg på en bak-mål kinesisk varebil i et anonymt studio (de er nemlig ikke utstillere) og hadde to luncher med prominente utstillere (bare en av dem var bil). Så: hilste på en leder for en bilprodusent som heter Herr. Herr Herr blir ganske pussig. Og så begynte de litt mer pompøse forestillingene.

Og det er der jeg melder meg ut, nyhetene dukker jo opp allikevel.

Porsche degradert

Volkswagen har dempet seg litt, de har ikke lenger de kjempeforestillingene der de omtrent fylte et fotballstadion, men de er fremdeles aktive i selskapslivet. Riktignok bare for seg selv nå, Skoda, Audi, Seat og Porsche må klare seg selv.

Så jeg hadde ikke kunnet spørre Blume om hvordan han ser på prestisjefallet da Porsche ble tatt av børsens DAX40 liste som består av tyske über-selskaper, eller om beefen han har med VW mektige fagforeningsleder Daniela Cavallo som krever at nå må han bestemme seg. Han kan ikke være halv-dags leder på Volkswagen og så bruke resten av tiden hos Porsche.

Oliver Blume, CEO for Volkswagen Group og Porsche.

Det får holde å være sjef på ett sted, mener (ikke bare) hun.

Og så hadde de nyheter.

Familiebilde med alle merkesjefene i VW Group. Rohan Anthony Marley var invitert for å kaste glans over 75-års jubileet til Volkswagen Bus. Han er en jamaicansk forretningsmann og tidligere fotballspiller. Også kjent som sønn av reggae-artisten Bob Marley.

Ny attraktiv T-Roc. Men den er jo hybrid så den angår ikke oss. Deretter en iøynefallende ID.3 GTX Fire + Ice, som kalles det på grunn av tofarge-finishen. Ikke fordi den har forbrenningsmotor (ICE), for det har den selvfølgelig ikke.

Så den store nyheten.

VW-sjefen Tomas Schäfer viste konseptbilen ID.Cross, en bil som trolig får navnet Polo Cross når den går i produksjon.

Bilen kommer til Norge tidlig på høsten neste år, sammen med ID.Polo.

ID. CROSS Concept

Bilen så ut som den kom rett ut av karosseripressa, så fasongen og dimensjonene er i hvert fall gitt.

ID.Cross Concept

Lang konsept-rekke

Og hva de skal med så mange konsepter i forkant av noe man egentlig har ventet forgjeves på i lang tid er heller ikke lett å forstå – bortsett fra å holde mulige kunder varme.

Vi har altså hatt ID.2 all03, ID. GTI Concept03, og ID. EVERY1 03 før det kom en ny en, en ettermiddag i München.

Jeg likte de snorrette linjene under vinduene når man ser bilen i profil, jeg likte fronten (bortsett fra det som ser ut som en forstørret ladekontakt som den jeg har på telefonen, nederst i midten). Jeg syntes det var for mye rot på C-stolpene, hekken var også uryddig og nederste tredelen av bilen hadde mange unødvendige distraksjoner.

Jeg vet ikke om det er noe vits i å krangle med Andreas Mindt om den slags i morgen. Synd bare at Erik Skoglund har sluttet som digital mester på Advanced Studioet i Potsdam. (VW la like godt ned hele greia!). Han kunne nok forklart meg dem.

ID. CROSS Concept

Glimt fra Mercedes

Neste ettermiddags-forestilling er hos Mercedes-Benz. Vi vet jo at det er GLC som er stjernen der, i tillegg til rekordbilen AMG GT XX. Men Ola Källenius kommer til å strutte av stolthet når han også kan presentere en ny G Wagen Convertible.

Og han kommer sikkert til å minne om at dersom du kjøpte den forrige for rundt 100.000 Euro vil du sikkert får 4-500.000 for den i dag.

Jeg tror han vil være en av de svært få som anbefaler å investere i en bil på grunn av forventet verdistigning for tiden.

Men før vi vet noe mere om det, her er data på den kommende Folkevognen:

ID. CROSS Concept02 (Hvor finner jeg 02 opphøyd på maskinen?)

MEB+ plattform. Forhjulsdrift.

Ytelse: 155 kW / 211 PS

Rekkevidde: Inntil 420 km (WLTP)

Toppfart: 175 km/h

Mål: 4.161 x 1.839 x 2.601 mm.

Bagasjevolum med fem

personer om bord 450 l + 25 l Frunk

Tilhengervekt (maks) 1.200 kg. med brems, 8 % stigning.

Hjul: 235/40 R21

ID. CROSS Concept
ID. CROSS Concept
ID. CROSS Concept
ID. CROSS Concept
ID. CROSS Concept
ID. CROSS Concept
ID. CROSS Concept
ID. CROSS Concept
ID. CROSS Concept
ID. CROSS Concept
ID. CROSS Concept
ID. CROSS Concept
ID. CROSS Concept
Powered by Labrador CMS