Vanskeligere å få tak i ladehybrider etter ferien
Engangsavgiften på ladbare hybrider med kort rekkevidde skjerpes fra mandag. Mer dramatisk er oppholdet i leveranser av flere populære modeller.

Behandlingen av revidert statsbudsjett sementerte trinn to i budsjettforliket om avgiftsøkning på ladbare hybrider (PHEV). Vedtaket tar til å gjelde fra mandag 2. juli. Da øker avgiften på ladehybrider med kort rekkevidde fordi vektfradraget reduseres.
Ute av produksjon
Samtidig er flere av de mest populære PHEV-modellene allerede ute av produksjon og kommer ikke tilbake før de er tilpasset nye WLTP-krav. Volkswagen, Audi og Mercedes rammes tungt.
Har biler
– Ja, det er riktig at dagens ladebare hybrider tas ut og først kommer tilbake som tredje generasjon PHEV med bedre rekkevidde. Det betyr at S- og E-klasse vil være her mot slutten av 2018 mens ladbar C-klasse er tilbake i 2019, sier kommunikasjonsansvarlig Audun Hermansen i Mercedes-Benz Norge.
Men fordi Mercedes i Norge tidlig ble kjent med produksjonshullet som kom til å oppstå mellom de to PHEV-generasjonene, sikret importøren seg nok biler i første halvår til å dekke behovet så langt fram som mulig.
Pause for PHEV
Hos Møller Mobility Group blir det også pause i leveransene av ladbare hybrider fra Audi og Volkswagen. Nye PHEV-biler kan enn så lenge ikke bestilles, og for begge merker kan dette få betydelige konsekvenser for samlet salgsvolum.
Volkswagen solgte alene 6889 ladehybrider i Norge i 2016 og 5686 i 2017. I følge tall fra OFV er VWs PHEV-volum halvert fra i fjor, og merkets personbilvolum har samlet gått tilbake med 13,4 prosent.
– Det er kun forhandlerbiler i bestilling eller biler på lager som er tilgjengelige. Men forhandlerne har et bredt utvalg biler, og en del biler kan fortsatt endres etter kundes ønske, sier kommunikasjonsansvarlig Anita Svanes hos VW-importøren.
Når de oppgraderte modellene er på plass har ikke Svanes noen eksakt informasjon om, men det blir uansett ikke før noe ut i 2019. Forhandlere BilNorge har snakket med antyder i løpet av våren.
Det samme gjelder for Audi som for Volkswagen, sier Øyvind Rognlien Skovli, avtroppende informasjonsansvarlig for Audi.
– Vi vi har biler på lager, men det vil bli et opphold til oppgraderte modeller er her i 2019, sier Skovli.
Erstattes av nye modeller
For BMW er situasjonen at X5 og 3-serie utgår som ladbare inntil helt nye modeller er på plass neste år. Men også BMW-organisasjonen har sikret seg biler som kan leveres utover høsten.
Seks år tilbake var ladbare hybrider nærmest et ukjent fenomen i Norge med kun én modell, Toyota Prius. Året etter kom Volvo med kombinasjonen ladbar V60 og dieselmotor.
Først da Mitsubishi kom med Outlander og myndighetene begynte å vektlegge CO2-komponenten i engangsavgiften tyngre og samtidig tone ned HK-elementet – og senere fjerne hele HK-avgiften – tok salget av ladbare hybrider av.
Ny biltype
I 2014 sto ladehybridene for 1,2 prosent av personbilsalget, tre år senere økte andelen til 18,4 prosent. Ladehybridene av Golf og Passat har de siste to årene stått for en firedel av VWs salg i Norge.
Men ladehybridene har de siste årene blitt møtt med betydelig kritikk på grunn av kort rekkevidde som myndighetene har honorert med usedvanlig lave satser for engangsavgift, altfor lave etter manges mening.
Statsbudsjettforliket for 2018 førte til at vektfradradragskomponenten i engangsavgiften gikk ned fra 26 til 23 prosent, og fra 1. juli er det bare biler med minimum 50 km rekkevidde som får fullt fradrag. Biler med kortere rekkevidde får vektfradrag tilsvarende andelen av det maksimale fradraget.
Hvordan det slår ut ser du i tabellen under. Tabellen er rangert etter antallet solgte biler i år.
Merke/Modell | Volum | Avgift 30.6 | Økning fra 1.7 | |
1. | Mitsubishi Outlander 202 hk | 1746 | 11.314 | 0 |
2. | Volvo XC60 | 1469 | 53.624 | + 10.767 |
3. | Volvo V90 | 1298 | 36.880 | + 8.243 |
4. | Mercedes GLC 350e | 1245 | 42.413 | + 32.554 |
5. | VW Passat GTE | 997 | Utgår | 0 |
6. | BMW 2-serie | 722 | 8.288 | + 4.288 |
7. | BMW X5 | 713 | Utgår | |
8. | Volvo XC 90 | 681 | 91.797 | + 30.168 |
9. | Kia Niro | 665 | 2.400 | 0 |
10. | Audi A3 | 524 | Utgår | 0 |
11. | VW Golf GTE | 498 | Utgår | 0 |
12. | Audi Q7 | 466 | 119.339 | 0 |
13. | Volvo V60 | 435 | 2.400 | 0 |
14. | Mercedes C-klasse 350e | 401 | Utgår | |
15. | Kia Optima | 324 | 2.400 | 0 |
16. | BMW 5-serie 530e | 266 | 8.532 | 0 |
BMW 5-serie 530e - Edition | 10.437 | 0 | ||
17. | Mini Countryman | 261 | 12.527 | + 6.288 |
18. | Mercedes GLC Coupé | 256 | Utgår | |
19. | BMW 3-serie | 251 | Utgår | |
20. | Hyundai Ioniq | 210 | 2.400 | 0 |
21. | Toyota Prius | 154 | 2.400 | 0 |
22. | Porsche Panamera | 136 | 79.415 | 0 |
23. | Volvo S90 | 124 | 32.610 | + 6.122 |
24. | Mercedes E-klasse | 89 | 17.732 | + 30.414 |
25. | Mercedes GLE | 79 | 137.756 | + 49.875 |
26. | Range Rover Sport | 14 | 136.675 | 0 |
27. | BMW i8 | 11 | 2.400 | 0 |
Kilde OFV