-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
BMW + DCGM = hybrid
I juni kunne vi fortelle at to av bilverdenens største, GM og DaimlerChrysler hadde inngått en allianse for utvikling av hybrid teknologi. Nå har BMW sluttet seg til samarbeidet.
Det trengs nok et bredt samarbeid for å ta igjen forspranget de japanske produsentene – spesielt Toyota – har opparbeidet seg med hensyn til hybrid teknologi. Den nye sammenslutningen skal utvikle en two-mode hybridteknologi som skal øke akselerasjonen samtidig som forbruker synker med 25 prosent.
Det at BMW nå slutter seg til alliansen innebærer en kursendring for den tyske produsenten som tidligere har fokusert på to teknologier; motorer som brenner hydrogen og brenselceller som henter sin energi fra det samme grunnstoffet.
Two-mode prinsippet er hentet fra busser GM kjører i amerikanske byer i dag. Systemet anvender små elektriske motorer som muliggjør tilpasning til en rekke forskjellige slags kjøretøy. GM vil først anvende systemet i en Chevrolet Tahoe og GMC Yukon sent i 2007. Deretter vil Chrysler følge opp med en hybrid versjon av Dodge Durango.
Prius er mest populære hybridbil på markedet, og Toyota planlegger å bygge 180.000 stykker av denne inneværende år. I tillegg har de et samlet årlig produksjonsmål på 62.000 Lexus RX400h og Toyota Highlander. Innen neste år er Toyotas planer å selge 300.000 hybridbiler, og deres suksess er faktoren som trigger konkurrentene til å intensivere innsatsen på dette feltet.