-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Mer effektiv enn planlagt
BMW i3 har fått en strålende mottakelse i Norge. Sportsbilen i8 har et langt mer begrenset potensial, men BMW sier likevel at responsen er over all forventning.
Den hybride sportsbilen lanseres i de store europeiske markeder i juni, og nå gjøres de siste forberedelsene for å starte produksjonen ved BMWs fabrikk i Leipzig.
I de store markedene har kunder hatt anledning til å forhåndsbestille i8 siden høsten 2013, og BMW forteller at etterspørselen allerede har oversteget den planlagte totalproduksjonen.
I innspurten frem mot typegodkjenning har BMWs ingeniører klart å perfeksjonere viktige kjøreegenskaper og forbruksdata.
Med sin plug-in hybride drivlinje gjør i8 null til hundre på 4,4 sekunder med et snittforbruk etter EU-syklusen på 0,21 liter per mil, tilsvarende et CO2-utslipp på 49 gram per kilometer. Det relaterte strømforbruket er 11,9 kWh per 100 kilometer.
I det virkelige liv
BMW er åpne på at data ifølge EU-syklusen er praktiske når man skal sammenligne i8 mot andre biler, men at ingen klarer å oppnå tilsvarende forbruk i det virkelige liv. Derfor har de også testet bilen grundig under mer normale kjøreforhold.
De hevder at om man starter dagen med fulladede batterier, så greier man å oppnå et snittforbruk på under en halv liter på mila. Det er primært ved bykjøring plug-in-systemet slår positivt ut.
Dersom mye av kjøringen foregår på landevei eller motorvei, skal man likevel klare seg med under 0,7 l/mil. Ja, selv på langtur skal forbruket ligge under 0,8.
"Snill" sportsbil
I praksis betyr det ifølge BMW at i8 nøyer seg med under halvparten av det en konvensjonell sportsbil med tilsvarende ytelser vil forbruke.
Drivlinjen i BMW i8 består av en 3-sylindret bensinmotor med 231 hk og 320 Nm samt en elmotor med 131 hk og 250 Nm. Det gir en samlet effekt på 362 hk – noe som gir den 1485 kg lette bilen med eksemplarisk luftmotstand ekte sportsbilytelser.
En høyspent Li-ion batteripakke på 5,2 kWh gjør det mulig å kjøre utslippsfritt i hastigheter på inntil 120 km/t, og en rekkevidde på 37 kilometer ifølge EU-syklusen.
- Den norske prisen er foreløpig ikke fastlagt, men vi skal komme oss godt under 1,3 millioner, lover markeds- og kommunikasjonssjef Kjetil Myhre hos BMW Norge.
Eksklusiv bagasje
BMW vet at de har en kresen kundekrets som gjerne bruker mye penger på ekstrautstyr. Derfor har de fått Louis Vuitton til å skreddersy et sett med vesker / bagger som utnytter den begrensede plassen maksimalt.
Settet er laget i samme materiale som passasjercellen i i8 – nemlig karbonfiber – og skal selges gjennom Louis Vuittons eksklusive filialer i München, Milano, London, Paris, Moskva, Dubai, New York og Los Angeles.