BMW ePatrol Vision
BMW ePatrol Vision
BMW ePatrol Vision
BMW ePatrol Vision
BMW ePatrol Vision
BMW ePatrol Vision
BMW ePatrol Vision
BMW ePatrol Vision
BMW ePatrol Vision
BMW ePatrol Vision
BMW ePatrol Vision

BMWs politi-pods

I årets designkonkurranse, en god tradisjon i forbindelse med bilutstillingen i Los Angeles, deltar BMW med en kommandosentral for speisa droner.

Publisert Sist oppdatert

Bilutstillingen i Los Angeles er rett rundt hjørnet, og som vanlig har de fått med noen av de store bilfabrikkenes toppdesignere på å drømme seg inn i fremtiden. I år er temaet «Politibil som møter behovene i 2025».

Det er også ganske vanlig at arrangørene har fått med seg kjente designere som dommere for å finne det mest vellykkede forslaget, men i år er dommerkollegiet forsterket med en tidligere politimann fra California – som for sikkerhets skyld også er en av USAs store bilsamlere.

En fagjury som behersker alle fag, med andre ord.

Også BMW er inne på dette med droner, slik Honda var i går. ePatrol Vision heter prosjektet – dette navnet er vel egentlig det eneste som har med tradisjonell BMW-design å gjøre. For her er det ikke noe som ligner verken på historien eller fremtiden.

BMW, og deres California-baserte designselskap, Designworks USA, har gjort mye rart. Blant annet båter, fly og bobsleder. Det kan se ut som om det er fra disse redskapene noen av linjene til dagens bidrag er hentet, mer enn fra det man vanligvis jobber med blant bildesignerne.

Her er det avansert teknologi, fremkommelighet på overfylte motorveier og høy fart man har konsentrert seg om da man jobbet seg frem mot dette konseptet.

En hovedstruktur med plass for to politifolk er moderskipet. Den bærer med seg tre droner. Den som sitter på taket er en flygende drone, de to andre er kvikke, små enhjuls-droner som lett tar seg gjennom den tetteste trafikken.

Kontrollsentret er i moderskipet, og dit rapporterer alle dronene det som skjer, slik at det kan tas nye grep derfra.

Interiøret høres for øvrig spennende ut med en vevd aluminiumstruktur som gir muligheter for helt individuelle utforminger. Vinduer finnes ikke, alt blikk ut skjer ved hjelp av store videoskjermer.

Den delen som vender utover kan for eksempel fungere som informasjonstavle om hvordan trafikken går, mens innvendig får politifolkene også opp alle informasjonene fra dronene som er utr på tur.

Jose Casas, en av designerne som er med på dette prosjektet, kom høyt opp i fjor da han fremdeles var elev på CCs i Detroit og deltok i Ferrari World Design Challenge. Achilleo het hans prosjekt, sjekk ut det. Han tok med seg noe derfra og hit.

Powered by Labrador CMS