-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Biologitime og bildesign
Som vanlig – de siste ti årene eller så – har utstillingsarrangørene i Los Angeles invitert verdens bildesignere til ny konkurranse. Årets tema er "Biomiming og mobilitet 2025".
Siden vår kunnskap om biovitenskaper dobles hvert femte år, er det kanskje ikke så fjernt å utfordre bildesignere innenfor dette temaet heller.
Vi har fulgt denne årlige LA Motor Show-konkurransen så lenge den har pågått, men i år er det en ting som virkelig er ny: fire kinesiske produsenter er med, mens alle de amerikanske mangler.
Vi skal kanskje ikke legge for mye i dette, men det er ut fra disse bidragene en ting som er helt klart, det finnes unge artister på kinesiske designkontorer som er i stand til å tegne en fantasi uten at den ser ut som en ren copyrightkrenkende rip-off fra en eller annen japansk futurist-manga.
For det kan vi også være enige om, at disse transportmidlene vi er tiltenkt om litt over ti år, som altså skal mime et eller annet biologisk fenomen, er mer whacky enn noensinne.
Etterhånden som vi tar dem for oss vil du nok være enig i at det egentlig bare er Mazda-bidraget som er i nærheten av en bil – slik vi kjenner den. Toyotas ser ut som en trane, mens Subarus har samme egenskaper som en kenguru.
Vi har sett futuristisk bildesign inspirert av dyreriket før, men disse tar kaka. La oss starte med det ene av BMW-bidragene (de kom faktisk med to i år), dette har de kalt SEED.
Tro bare ikke at det er så enkelt at de kaller det Seed fordi det betyr frø eller såkorn. Nei, dette er akronym for Sustainable Efficient Exploratory Device, og her har de gått til skogen for å finne inspirasjon.
Dette er ikke noe transportmiddel for de overtrafikkerte gatene i Los Angeles. Derimot skal den brukes til å undersøke de minst gjestmilde områder på kloden, på jakt etter nye livsformer – eller simpelthen bare på jakt etter ny inspirasjon.
Man har hentet egenskaper til frøet fra et lønnetre der en flerfunksjons roterende hale (vi lærer alle åpenbart noe nytt om lønnetreet her) skal drives av naturens egne elementer, som solkraft, vind eller tyngdekraft.
Høres ut som en genetisk arv fra Jules Verne, dette her.