-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW på CES
Den oransje konseptbilen trekker nok mange til standen, men den er ikke det viktigste budskapet fra BMW på elektronikkmessen CES i Las Vegas.
«BMW i Future Interaction» kaller de konseptbilen som gjerne kan omtales som en i8 Roadster.
Vi har sett noe tilsvarende tidligere, som en teaser før selve i8-lanseringen, uten at modellen noen gang er materialisert. Men kanskje dukker den opp en vakker dag? i8 er jo populær i Norge, hele 38 biler ble ifølge OFV registrert på norske skilter i fjor
Fremtid
Navnet til konseptbilen henspiller på den avanserte fremtidsteknologien bilen er utstyrt med. Her finner vi høyoppløselige skjermer som tilpasser seg ulike situasjoner, funksjoner som styres av håndbevegelser i løse lufta, berøringssensitive skjermer og stemmestyring.
AirTouch oppfatter håndbevegelser, også i dybde, slik at den store 21-tommeren på toppen av dashbordet kan brukes som «berørings»-skjerm, uten at den berøres. Det er en videreutvikling av systemet vi første gang møtte i nye 7-serien.
Full auto til manuell
For å redusere antall kontrollorganer er bilen utstyrt med tre kjøremodi – Pure Drive (når du vil ha maksimal kontroll selv), Assist (når du tillater at elektroniske hjelpemidler kan gripe støttende inn) og AutoMode (mest mulig automatikk, som i fremtiden betyr selvkjørende).
Innstillingene velges fra rattet og vises på hovedinstrumentet og et lettlest headup-display i HD-kvalitet.
«Internet of Things» åpner opp for nye muligheter via BMW-gruppens Open Mobility Cloud. Det åpner for kommunikasjon mellom f.eks. en BMW i3 og en «Smart» bolig via en smart-telefon eller -klokke. Du kan bl.a. bli minnet på møter eller guidet direkte til en ledig p-plass.
Trygghet
Ved hjelp av håndbevegelser kan man også styre en i3 automatisk inn og ut av en parkeringsplass.
En funksjon kalt «Bumper Detect» gjør at bilen automatisk filmer omgivelsene dersom noen er borti den mens den står parkert – farvel til p-bulker. Det samme gjelder om noen fikler med bilen. Samtidig får eieren en melding med bilder på sin telefon.
BMW viser også en i8 der bakovervendte kameraer erstatter tradisjonelle speil – ikke nødvendigvis for å ta mindre plass, men primært for å gi bedre dekning av området rundt og bak bilen.
Også på MC-siden har BMW viktige nyheter å vise i Las Vegas, som en K1600 GTL konseptsykkel utstyrt med laserlys med 600 meter rekkevidde, samt hjelm med innebygget headup-display.