-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Elon Musk mellom stive permer
Ikke vent for mye om Tesla, men vent deg masse om hva som får en fyr, så vidt på den riktige siden av drittsekk og psykopat, til å løpe.
Det er en skikkelig tech-skribent, Ashlee Vance, som har skrevet den første skikkelige boken om en av dette tiårets mest markante entreprenører, Elon Musk.
Sannsynligvis er han en skikkelig journalist også, det later til at han har fått tilgang både til Musk selv, og han nærmeste medarbeidere.
Det skjer ikke med hvem som helst.
Det er allikevel ikke noen nesegrus-beundrende Vance som skriver denne boken.
Her er skyggesidene vel så markerte som solsiden – stormannsgal og bombastisk, men med klare trekk av usikkerhet, et enormt ego med en jeg-vet-alt-holdning, uetisk i forretningslivet, ondskapsfull i personlige forhold.
Historier om ganske voldsomme oppsigelser av trofaste partnere, og om koner som oppdager at det er separasjon på gang når de finner ut at kredittkortet ikke går gjennom – slike er det nok av, men ikke dratt ut til et Se og Hør-format, bare nok til at du skjønner at dette er en fyr med driv – uansett vorter.
Det er selvfølgelig smart å gi ut en bok om Helten i Norge der Tesla-menigheten er tettere enn noe annet sted i hele verden.
Menigheten vil imidlertid bli skuffet - Tesla har ikke noen stor plass i boken. Men dersom man er virkelig interessert i bilen og alt den omgir seg med av disruptive forretningsideer og uvanlige holdninger til kunder, må man bli med på hele turen.
Fra en lett traumatisk (virker det som, men fremdeles ganske ugjennomsiktig) barndom i Sør-Afrika med en vanskelig far (eksistensiell depresjon kaller Vance det), via mindre dot.com suksesser til Pay Pal til Space X med HyperLoop, og Solar City og Tesla, går denne historien.
Det er ikke mulig å forstå hvilke av disse visjonære forretningene han driver på si’ – hvis noen, for samtidig virker det som komplett umulig for en mann å bestyre alt dette.
For ikke bare er han, virker det, den eneste som virkelig forstår hvilken vei han vil gå, samtidig som han er en slags Arnardo i sine PR-utspill, samtidig som han har en detaljstyringsmakt som gjør at det er nok med en tweet fra ham for å få Teslas aksjekurs til å bråsnu og fyke til værs igjen, på tross av at hele den etablerte forretningsverdenen minner om at selskapet har brent $3,5 milliarder på to år – man skulle tro bålet var fyrt med bensin – og at det fremdeles ikke er noe håp om å selv-finansiere driften.
Vance antyder det ene mulige svaret flere ganger: folk, både ansatte og kunder, tåler åpenbart mye dersom de virkelig tror de er i ferd med å endre verden. Evangelie-faktoren, som også Steve Jobs til de grader var utstyrt med.
Dette er med andre ord, som også tittelen sier, mer en bok om en misjonær enn om produkter.
Synd det åpenbart har gått litt fort i svingene å få ut boken på norsk. (Hvorfor det forresten – jeg fikk mitt amerikanske eksemplar for nøyaktig ett år siden).
Tastefeil av typen Testa i stedet for Tesla burde være unødvendige, og når vi hører at «Musk forbrukte sine egne PR-folk med komisk effektivitet», så gir det kanskje et inntrykk av hva som skjer rundt ham, men det kunne nok vært uttrykt annerledes.
Og når en sentral person «ruslet rundt i noen selskaper for å finne noe som passet ham», eller at folk «som pleide å etterspørre Lexus, BMW, Cadillac begynte nå å se elektriske biler og hybridbiler som et nytt statussymbol», begynner det å smake av Google Translate.
Men det er ikke veldig viktig, Musk har vorter, boken har vorter. Musk er fascinerende, boken er fascinerende. Musk er en mester i presentasjon. Boken er også lettlest.
Jeg husker fra min barndom, heltebøker om forbilder, Roald Amundsen, Henry Ford, Albert Schweitzer og tilsvarende. Denne boken føyer seg inn i rekken av slike, men møter heldigvis dagens krav til realisme meget bedre, uten å dette rett opp i den veldig nærværende tabloid-fellen.
FAKTA:
- Elon Musk: Tesla, SpaceX og Jakten på en fantastisk fremtid.
- Av: Ashlee Vance
- Vega Forlag. 384 side, 32 illustrasjoner
- Kr. 349,-
- ISBN:978-82-8211-480-6