Winding-Sørensen sjekker ut "ko-øynene" pÃ¥ Bengal

Buick Silver Arrow 1 & 3 (1972)

Buick Y-Job (1938)

Buick Y-Job (1938)

Buick LeSabre (1951)

Buick XP-300 (1951)

Buick Skylark (1953) 50-jubileumsbilen

Buick Wildcat (1954)

Buick Centurion (1956)

Buick Riviera (1963)

Buick Riviera (1979)

Buick Questor (1983)

Buick Reatta (1988)

Buick Bengal

Buick Centieme

Buick Rainier (2004)

Buick Rendevous (2004)

En diskret 100-åring:
Buick feires

Dette er den helgen hvor Buick skal feires. I Flint, selvfølgelig, den egentlige hjembyen. Flere enn 2000 biler er ventet og du vil også kunne se så forskjellige gjenstander som en Buick-bygget B-24 Liberator og en Hellcat tank destroyer fra annen verdenskrig.

Publisert Sist oppdatert

her.

Etter 37 millioner produserte Buick-modeller har merket hatt en påtagelig nedtur i en ganske lang periode. Det så til og med ut som om den ville gå samme vei som Oldsmobile: i graven. Men nå later det til at GM har bestemt seg for å jobbe den opp igjen. Mye har endret seg siden merkets første ti-år. Nå bygges det flere Buick i Shanghai enn i Flint. Sporten som Buick forbindes med er ikke lenger baneløp, men golf – med Tiger Woods som frontfigur. Og i spissen for trender kan man vanskelig si merket er, av de 432.000 bilene de solgte i fjor var bare 61.000 trucks. Gjett hva som gjøres nå for å få volumet over halv-millionen igjen?

Men i tillegg til Rainier SUV’en som kommer nå, og en rekke andre trucker og cross-overe, skal Buick også tilbake til de klassiske sedanene. LeSabre skal bli bakhjulsdrevet igjen i slutten av neste år, og Century vil forsvinne når en ny oppskala utgave av Regal kommer på nett i 2005. Dessuten jobbes det hardt med å finne en måte å få den nydelige lille Bengal (konseptbil fra 2001) i produksjon.

Men når fyrverkeriet preger nattehimmelen ved festens avslutning søndag er det nok de 100 årene som er gått man kommer til å tenke mest på. Så får vi vente med fremtiden til neste uke.

Powered by Labrador CMS