-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Capone-Cadillac på blokka
Kanskje et område for sosialantropologer? Hvor mye dyrere blir en gammel Caddy fordi den har tilhørt en supergangster? Svaret kommer den 28. juli.
Av en eller annen grunn får en bil større verdi når den har vært eid av en berømt person. Jeg har aldri forstått hvorfor John Lennons manglende bilinteresse skal gi hans bilvalg dobbelt så høy verdi når de en gang formidles videre via en auksjon.
Akkurat som jeg heller ikke er sikker på at Al Capone virkelig hadde kvalitet og kjøreegenskaper i fokus da han kjøpte seg en V8 Town Sedan fra Cadillac i 1928.
Men ifølge RM Auctions, som skal banke den bort om noen uker, er dette en av verdens eldste skuddsikre biler. Det første Capone gjorde etter å ha kjøpt den, var å kjøre bort til en lokal karosserimaker og få alt så skuddsikkert som mulig.
Det utrolige er at den 93 år gamle sønnen til han som drev karosseriverkstedet fremdeles husker hvordan faren jobbet på bilen, og hvordan Capone selv kom tilbake og betalte for jobben i cash før han kjørte ut med bilen. Capone var jo konge, klart slike minner lever.
Dessverre har senere restaureringer fjernet 1500 kg av den tunge armeringen, men de tykke glassene er i hvert fall bevart, og den nedsveivbare bakruta, veldig nyttig når man skulle bænge forfølgere, er fremdeles i virksomhet.
Men det mange flere og mye lenger historier om denne bilen. Og ingen forteller dem så godt som forfattere av auksjonskataloger.
Så synd at disse ordkunstnerne ikke henvender seg til et bredere publikum, da ville vi vanlige skribenter få virkelig konkurranse (bortsett fra de journalistene som lever av å skrive av auksjonskataloger da). Men du kan få hele historien selv hvis du går til www.rmauctions.com
RM regner forresten med at bilen kan ende hvor som helst mellom 300.000 og 500.000 dollar. Uten Capone snakker vi halvparten.