-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Corvette + Cosworth
Det ble en del Corvette-greier i Detroit, men en av de store Corvette-nyhetene ble vist i Las Vegas. Og den var utviklet sammen med Cosworth. Om det dreier seg om hestekrefter? Ikke akkurat!
Corvette Performance Data Recorder heter nyheten som besøkende på elektronikkmessen i Las Vegas fikk presentert.
Det høres først og fremst ut som noe som kan få opp kvaliteten på de vanvittige landeveis-stunt-filmene gærne russere legger ut på YouTube, men når jeg ser nærmere på beskrivelsen høres det hele faktisk ganske seriøst ut.
I hvert fall for alle som tar en dag på banen på alvor.
Her har vi et kamera i øvre del av Frontruta som filmer fremover slik føreren ser det. HD, 750 p spesifikasjoner. En mikrofon hører også med – uten filter for bannord.
Og så er det en GPS-mottaker som jobber med 5 Hz – den jobber fem ganger kjappere enn et vanlig GPS-opplegg. Denne er også forbundet med bilens CAN slik at alle relevante bildata (turtall, girvalg, trykk på bremsepedalen, rattvinkel o.s.v.) også oppbevares.
Det er to ting man kan bruke dette til. Det ene er å vise hvor utrolig kjapp man var gjennom den svingen der, og hvordan du måtte korrigere for å komme ut av den sladden – «og se, vi pika over 2 G».
Eller du bruker det til å bli en bedre fører.
LES OGSÅ: Hardcore Corvette
Dataene lastes inn på et SD-kort. 8 GB kan oppbevare tre timers kjøring med alle dataene, 32 GB lagrer 13 timer. Da har du kjørt nok den dagen.
Du kan gå ned til utrolige detaljer og få alle telemetridataene lagt over filmen fra kjøringen (og dine utbrudd der de måtte dukke opp). Enten får du det rett opp på Corvettes sentrale display, eller du kan ta det med hjem og jobbe med saken på din egen store skjerm.
Selvfølgelig kan du også lempe det over på sosiale media dersom du mener at noen skulle være interessert i hvorfor du snurra på Road America.
Eller du kan laste den over til Cosworths Toolbox, et proft telemetri-opplegg som Cosworth har utviklet, blant annet for Chevrolet Racing. Der har du en helt annen grafikk og du får tilgang til Cosworths profesjonelle analyseverktøy.
Det er ikke sagt noe om hvor mye denne moroa skal koste, men det som er sagt er at det blir tilgjengelig på de virkelige 2015-modellene. De som kommer i salg fra fjerde kvartal i år.