-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Det nærmer seg Bolt-produksjon
GM har startet preproduksjon av Bolt i et hypermoderne anlegg. Går det som planlagt er bilen i Norge neste år.
I bilindustrisammenheng har det gått rekordraskt fra vi første gang møtte konseptbilen Bolt EV på Detroit-utstillingen for halvannet år siden, til den nå klargjøres for produksjon.
Bolt EV blir den første masseproduserte elbil med rekkevidde over 200 miles (320 km), kombinert med en prislapp som er oppnåelig for folk flest, rundt 30.000 dollar i USA.
Det tilsvarer en norsk pris på 250 - 300.000 kroner, og da er vi omtrent på nivå med e-Golf og Leaf med stor batteripakke (30 kWh).
Det bør gjøre Opel Ampera-e - den europeiske utgaven - meget konkurransedyktig når bilen etter planen er på plass i løpet av 2017.
Kanskje ikke Tesla Model 3-dealen var så bra som du trodde likevel?
Kompakt og romslig
På tross av et relativt beskjedent fotavtrykk er Bolt meget romslig. Ja, faktisk på nivå med en Tesla S innvendig om vi skal tro GM, og med vesentlig bedre takhøyde.
Drivlinjen, som er utviklet av GM i samarbeid med den koreanske elektrogiganten LG, benytter en 60 kWh batteripakke plassert i gulvet for å levere energi til elmotoren med en maks effekt på 150 kW (204 hk).
Grønn kraft
GMs Orion Assembly Plant i Michigan skal stå for den globale produksjonen av Bolt EV, og her er det investert tungt – ikke minst for å forvolde minst mulig skade på miljøet.
Fabrikken er rangert som den åttende største bruker av grønn kraft generert lokalt i hele USA.
Over halvparten av energien hentes fra metan som genereres fra et lokalt søppelanlegg. I tillegg er det et 350 kilowatt solcelleanlegg på området. Innen 2020 er GMs mål å benytte 125 megawatt fornybar energi, og de er godt i rute til å nå målet.