GM på offensiven

GMs nye topp-face, Richard Wagoner (bildet), har hatt en orientering for finansanalytikere og journalister, der han dro opp et par brede linjer for GMs videre satsing. For eksempel: GMs egne merker har i dag en global markedsandel på 16%. Han vil ha den opp på 20%. I så fall vil noen miste 4% - det er mange biler det.

Publisert

Men det er en stund til, og andre fabrikker har også ambisjoner. Men Wagoner var ganske konkret på noen modeller han vil ha frem for å komme til de forskjellige del-målene. Han vil ha en Chevrolet ”cross-over modell som skal utvikles sammen med Suzuki. Han snakker om en Pontiac life-style (hva er det? Eller rettere: Hva er det som ikke er det?) modell som skal bygges på den California-fabrikken de driver sammen med Toyota. Han vil lage en lett-truck blitz i Nord-Amerika som for første gang skal legge GMs salgs-tyngdepunkt over på truck. ”Vi må fokusere på høy-fortjeneste områder som er i rask vekst sa han – ikke særlig oppsiktsvekkende.

Ellers regner GM med at den største veksten vil komme i utviklings-markeder, spesielt i Asia, og de lover at dersom GM ikke får kjøpt Daewoo, har de en rekke andre planer som da kan settes ut i livet for å bite seg fast i det området.

Når det gjelder hjemmemarkedet regner GM med at årets salg vil bli enda høyere enn fjorårets, hvilket betyr at vi nok kan skrive 17 millioner biler i år. Men at 2001 vil se en nedgang, der nedgangen imidlertid vil slå hardere ut for biler enn for lette trucks. GM ligger foran der også, i årets første fem måneder har GMs andel av mindre biler i USA ramlet fra nesten 35% til 28,5%.

Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no

Powered by Labrador CMS