-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
GM på offensiven
GMs nye topp-face, Richard Wagoner (bildet), har hatt en orientering for finansanalytikere og journalister, der han dro opp et par brede linjer for GMs videre satsing. For eksempel: GMs egne merker har i dag en global markedsandel på 16%. Han vil ha den opp på 20%. I så fall vil noen miste 4% - det er mange biler det.

Men det er en stund til, og andre fabrikker har også ambisjoner. Men Wagoner var ganske konkret på noen modeller han vil ha frem for å komme til de forskjellige del-målene. Han vil ha en Chevrolet cross-over modell som skal utvikles sammen med Suzuki. Han snakker om en Pontiac life-style (hva er det? Eller rettere: Hva er det som ikke er det?) modell som skal bygges på den California-fabrikken de driver sammen med Toyota. Han vil lage en lett-truck blitz i Nord-Amerika som for første gang skal legge GMs salgs-tyngdepunkt over på truck. Vi må fokusere på høy-fortjeneste områder som er i rask vekst sa han – ikke særlig oppsiktsvekkende.
Ellers regner GM med at den største veksten vil komme i utviklings-markeder, spesielt i Asia, og de lover at dersom GM ikke får kjøpt Daewoo, har de en rekke andre planer som da kan settes ut i livet for å bite seg fast i det området.
Når det gjelder hjemmemarkedet regner GM med at årets salg vil bli enda høyere enn fjorårets, hvilket betyr at vi nok kan skrive 17 millioner biler i år. Men at 2001 vil se en nedgang, der nedgangen imidlertid vil slå hardere ut for biler enn for lette trucks. GM ligger foran der også, i årets første fem måneder har GMs andel av mindre biler i USA ramlet fra nesten 35% til 28,5%.
Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no