-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Dal
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Kunderådgiver
Toyota Østfold AS
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
-
Administrerende direktør
Motor Forum AS, Bergen
-
Sales Specialist
Axalta Coating Systems Norway AS
Chrysler kutter forhandlere
Et av problemene for amerikansk bilbransje, er de tette kontraktene med altfor mange forhandlere. Nå tror Chrysler de har funnet en vei ut av det uføret.

Det er ikke bare antall ansatte som må ned. I reorganisasjonsarbeidet Chrysler holder på med nå, sies det også klart at de må minske antall forhandlere. Og det er ikke lett fordi de forskjellige statene har spesielle franchise-lover som gir forhandlerne en beskyttelse de ikke ville kunne drømme om i Europa.
Mens Chryslers planer er ganske forsiktige, 800 av deres totalt 3.200 - og det er de minste vi snakker om, disse representerer 17 prosent av salgsvolumet, så ønsker GM å gå mer radikalt tilverks.
Derfor er dette Chrysler-grepet, som sikkert også har en stilltiende støtte i det Hvite Hus, spennende for de andre som venter på sidelinjen.
Chrysler er under offentlig kreditor-beskyttelse, ved den såkalte Chapter 11, som er en føderal lov. Derfor går Chrysler til retten og ber om at den føderale loven i dette tilfelle skal stå over de lokale lovene, slik at de enkelte statene ikke kan gripe inn når forhandlerne blir oppsagt i en kapittel-11 situasjon.
Dersom dette går igjennom, er GM klar til å høste enda en av fordelene lille Chrysler har presentert i slike situasjoner. Alle regner nemlig med at så snart Chrysler igjen er ute av kreditor-beskyttelsen, og begynner å fungere normalt igjen – sannsynligvis i slutten av denne måneden, er det GMs tur til å søke beskyttelse. Og i deres reorganiseringsplan ligger blant annet å eliminere mer enn 2.500 av sine mer enn 6.000 forhandlere.
Da kan vi begynne å snakke blodbad.
Men antakelig et nødvendig blodbad. Toyota, som på mange måter også viste veien når det gjaldt distribusjon, selger dobbelt så mange biler per forhandler
En reduksjon av forhandlerstaben er selvfølgelig bare en dråpe i havet, men vil være dramatisk nok til å fortelle at dette blir tøft. Og ganske nødvendig.
Siden offentlige midler begynte å strømme inn i GM-kassa, har de mottatt 15,4 milliarder dollar i førstehjelp, uten at det er åpenbart at pasienten er blitt friskere. De vil trenge minst 9 milliarder til for å klare seg ut året. Siden 2004 har Generalen tapt nærmere 100 milliarder dollar!
Dette vil nok i så fall bli en kapittel 11-operasjon av ganske andre dimensjoner enn den Chrysler nå går gjennom. Der de allerede (ved hjelp av litt strong man stuff fra Presidenten) fått kreditorene med på at gjelden på 6,9 milliarder, allikevel ikke er på mer enn 2,3 milliarder dollar.