-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Chrysler kutter forhandlere
Et av problemene for amerikansk bilbransje, er de tette kontraktene med altfor mange forhandlere. Nå tror Chrysler de har funnet en vei ut av det uføret.

Det er ikke bare antall ansatte som må ned. I reorganisasjonsarbeidet Chrysler holder på med nå, sies det også klart at de må minske antall forhandlere. Og det er ikke lett fordi de forskjellige statene har spesielle franchise-lover som gir forhandlerne en beskyttelse de ikke ville kunne drømme om i Europa.
Mens Chryslers planer er ganske forsiktige, 800 av deres totalt 3.200 - og det er de minste vi snakker om, disse representerer 17 prosent av salgsvolumet, så ønsker GM å gå mer radikalt tilverks.
Derfor er dette Chrysler-grepet, som sikkert også har en stilltiende støtte i det Hvite Hus, spennende for de andre som venter på sidelinjen.
Chrysler er under offentlig kreditor-beskyttelse, ved den såkalte Chapter 11, som er en føderal lov. Derfor går Chrysler til retten og ber om at den føderale loven i dette tilfelle skal stå over de lokale lovene, slik at de enkelte statene ikke kan gripe inn når forhandlerne blir oppsagt i en kapittel-11 situasjon.
Dersom dette går igjennom, er GM klar til å høste enda en av fordelene lille Chrysler har presentert i slike situasjoner. Alle regner nemlig med at så snart Chrysler igjen er ute av kreditor-beskyttelsen, og begynner å fungere normalt igjen – sannsynligvis i slutten av denne måneden, er det GMs tur til å søke beskyttelse. Og i deres reorganiseringsplan ligger blant annet å eliminere mer enn 2.500 av sine mer enn 6.000 forhandlere.
Da kan vi begynne å snakke blodbad.
Men antakelig et nødvendig blodbad. Toyota, som på mange måter også viste veien når det gjaldt distribusjon, selger dobbelt så mange biler per forhandler
En reduksjon av forhandlerstaben er selvfølgelig bare en dråpe i havet, men vil være dramatisk nok til å fortelle at dette blir tøft. Og ganske nødvendig.
Siden offentlige midler begynte å strømme inn i GM-kassa, har de mottatt 15,4 milliarder dollar i førstehjelp, uten at det er åpenbart at pasienten er blitt friskere. De vil trenge minst 9 milliarder til for å klare seg ut året. Siden 2004 har Generalen tapt nærmere 100 milliarder dollar!
Dette vil nok i så fall bli en kapittel 11-operasjon av ganske andre dimensjoner enn den Chrysler nå går gjennom. Der de allerede (ved hjelp av litt strong man stuff fra Presidenten) fått kreditorene med på at gjelden på 6,9 milliarder, allikevel ikke er på mer enn 2,3 milliarder dollar.