-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Bilselger brukt/pre-owned
Formula Automobile Norge AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Mekaniker
NAF Senter Molde
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Trondheim
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Viper selges
Det er kanskje ikke overraskende at det selges Viper. En glitrende bil. Men nå er det hele produksjonen som skal selges. Kanskje.


Chrylser Building har lite med bil å gjøre. Foto: FreeFoto.com
Ut av familien?
Chrysler trenger penger. En måte å få inn litt cash på, har de funnet ut, er å selge hele Viper-pakken. Konstruksjon, fabrikk, design – det hele. Slik at Viper vil komme fra en helt annen produsent.
Hvilken produsent sier de ikke noe om. Men det er kjent at et av de store meklerhusene er rådgiver i denne dealen, så det er åpenbart mer enn bare prek.
Viper er en veteran på markedet, den ble introdusert i 1992, og jeg husker ennå eventyret da vi brukte en av disse monsterbilene for å lete etter Riksvei 66 i Norge.
Vi fant den nesten, og satte ny rekord i blitzregn nedover Gudbrandsdalen. Var det nummerskiltets nesten horisontale plassering som gjorde at vi ikke hørte noe etterpå? Eller var bildene og informasjonene på den så vanvittige at ingen trodde på dem?
Salget har vært ganske labert de siste årene, men den kom i nytt design som 2008-modell, med spennende resultater for omsetningen. Mer enn doblet omsetning ser man nå og du kan regne med rundt 1000 biler for hele året. Ikke galt for en bil som koster 85.000 dollars, som er fullstendig rå og ikke aner hvordan man staver Lxs eller Kmfrt.
Den bygges i dag i en liten spesialfabrikk av 115 virkelig dedikerte fagfolk.
Bit for bit
Dette er bare noe av Chryslers eiendommer som skal selges. Allerede er det solgt en motorfabrikk i Brasil, et designsenter i California og et konstruksjons-sentrum i Michigan. Åtte andre enheter er også lagt ut for salg.
Men hvis du mener å ha lest at også Chrysler Building er solgt, er det helt korrekt, men det har ikke noe med Chrysler å gjøre.
Denne praktfulle Art Deco skyskraperen, som er like mye et New York landemerke som Empire State Building, har Chrysler aldri hatt noe med den å gjøre, bortsett fra at det var noen Chryslerpenger i den da den reiste seg for å bli verdens høyeste bygg i 1931.
Nå er 405 Lexington Avenue kjøpt av Abu Dhabi interesser. Det er bare en måned siden Dubai-penger kjøpte General Motors bygningen i den samme byen.
Men det var virkelig en GM-bygning med masse GM folk ombord. Blant annet en stor del av PR-avdelingen. Jeg har fremdeles gode minner fra hvor kort veien var derfra til Oyster baren på Central Station.