-
VIKING KONTROLL AS:
Takstmann
-
NAF Senter Dal:
Teknisk leder / Arbeidende formann
-
Hedin Performance Cars:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Volmax AS:
Påbygger
-
Auto-skade AS:
Kundemottaker og takstansvarlig
-
Autovia AS:
Verksmester / kundemottaker
-
Bilia Insignia:
Salgssjef, Insignia
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
Daimler Welt AG – adjø
Nå er Daimler AG strøket fra New York børsen. Dermed ser drømmen om et Welt AG ut til å være begravd.
Den 17. november 1998 ble Daimler notert på New York Stock Exchange. Da var herrene i festhumør. Dette var et par dager etter fusjonen mellom ”de to like”, Daimler-Benz og Chrysler.
Etter det har Mercedes-folket gjort meget for å presentere seg som et verdenskonsern.
Samarbeide med Mitsubishi. Ikke spesielt vellykket kan man si.
Samarbeide med Hyundai. Heller ikke en av de største suksess-historiene i bransjen.
Det var styreformann Jürgen Schrempp som var sjefforkjemperen for det globale nettverket. Han la seg tett på nye børsregler som kom for 12 år siden og som gjorde det mulig med globalt håndterte aksjer (global share).
Ikke særlig vellykket det heller, viste det seg.
Nå er ikke Daimler det eneste tyske selskapet som har trukket seg fra NYSE. Av store tyske selskaper er det vel bare Deutsche Bank, Siemens og et par andre som er tilbake.
Daimler sitter igjen som et regionalt selskap, solgt over disk i Frankfurt og Stuttgart. Og sparer mange penger, og mye tid, på å slippe unna det utrolig krevende amerikanske børsreglementet.
Men det er et annet argument som også er viktig. Dersom man er notert i NY, er det mye enklere å gå til rettssak mot selskapet (overdrevne amerikanske skadeerstatninger for eksempel) eller bli innblandet i den type korrupsjonssaker som Daimler nettopp har tilbakelagt.
Den endte med at de måtte sende en sjekk på 185 millioner dollar til amerikanske børskontroll-myndigheter.