-
Daglig leder
Møller Bil Øst AS
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Den siste dråpen fra Defender
Land Rover må ha satt rekord i å kryste de siste dråper ut av sitronen. I denne sammenheng heter sitronen Defender, og skal snart avlives.
Selv om Defender har fått en måned til på seg, nå skal den produseres ut januar, og ikke avslutte sin lange karriere nå, er det klart at den pensjoneres.
Dette er en bil som stammer direkte fra den opprinnelige Land Rover, og som har vært produsert nesten uendret siden tidenes morgen.
Ikke helt riktig, forresten, dagens Defender stammer vel fra One-Ten som kom på begynnelsen av 80-tallet og som ble omdøpt til Defender for ca. 25 års tid siden.
Nå er det ikke det som er viktig her, for dette dreier seg om det Land Rover kaller Defender 2.000.000 (jeg er ikke helt sikker på hvor de to millionene kommer fra, for det kan umulig være Defender nr. 2 mill eller? Range Rover er jo bare oppe i en halv mill. Og der startet produksjonen tidligere enn Defender.)
Under hammeren
Men det har seg altså slik at i kveld skal Bonham auksjonere bort Defender 2.000.000 til inntekt for veldedige formål som Land Rover tradisjonelt støtter – i første rekke noen Røde Kors innsatser.
For å gi akkurat denne bilen en ekstra appell, er den «godkjent». Og ikke av hvem som helst, men av 94 år gamle Arthur Goddard som ble hentet fra sitt nåværende hjem i Australia.
Han var med allerede i 1948 og var sjef for Land Rovers utviklingsavdeling den gang. Han fortalte om primitive test-rigger, om prøveturer på store byggeanlegg i nærheten av fabrikken i Solihull, om lange dager på tøffe testbaner, og at «å måtte vasse i gjørma når bilen ikke klarte jobben, var det ikke mange som likte. Jeg skal si jeg ofte ble våt på beina i den tiden».
Goddard og laget hans konstruerte Land Rover på noen måneder. Noe av det han var mest stolt av da han møtte bilen igjen, var hvordan de hadde spart på stålet, som var en sterkt rasjonert vare den gang, og hvordan de hadde bygget en ramme som det bare var å feste aluminiums-karosseriplatene rett på uten å måtte bruke kostbare karosseripresser.
Tro mot originalen
Da han gikk gjennom Defender 2.000.000, og fikk seg en skikkelig prøvetur på teststrekninger han selv hadde brukt for mer enn 60 år siden, sa han at «dagens Defender er helt utrolig. Den har nesten ikke endret seg siden dag én, med sitt tøffe chassis og enkle karosseriform. Og fremdeles tar den seg frem overalt og holder vind og regn ute».
«Vi visste vi lagde noe spesielt her», føyde han til. «Alt dreide seg om funksjon før form, for det var jo først og fremst bonden og landbruket vi tenkte på. Men jeg skal si oppfatningen ute endret seg fort – det tok ikke lang tid før foreldre kjørte ungene til skolen i den, eller brukte den til weekend-handling. Gjett om vi ble overrasket».
Etterspurt
Land Rover debuterte på Amsterdam-utstillingen i 1948. Arthur kjørte den dit på landeveien, og siden han var den som kjente bilen best, ble han stående på standen under hele utstillingen.
«Jeg hadde skikkelige problemer da den belgiske hæren kom og sa de ville ha så mange at hele kapasiteten for neste år ville gått bare til dem. Det hadde vi jo ikke råd til – bilen skulle jo ut i verden».
I forbindelse med dagens auksjon har Bonhams bygget opp en egen utstilling som skal vise biltypens omfattende historie.
Og der slo det meg, 2.000.000 betyr kanskje den prisen Bonhams regner med å få for dette eksemplaret?