-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
30-meters bilen
Continental har lenge vært interessert i mer enn dekk. De har flere prosjektgrupper som jobber med hele opphengningsproblematikken, og med elektroniske løsninger i forbindelse med det som triller. For et år siden dannet de en gruppe som skulle jobbe med kort bremsestrekning. Nå snakker de om 30-meters bilen.
At Continental bekymrer seg om slikt er ikke så veldig underlig. Dekkenes bremse-evne er en viktig faktor i rammebetingelsene for en moderne dekk-konstruksjon. Dessuten heter denne delen av Continental nå Continental Teves, og Teves vil en del av dere vite er et solid gammelt navn på en produsent av bremser.
De har allerede vist en modifisert kompaktbil som antyder hvor de vil. Med et perfekt samspill mellom elektronikk, kjapp servo, bremser uten reaksjonstid og gode dekk vil dette målet kunne nås, sier CoTe. Og når de viser det på en modifisert, men helt kurant kompaktbil, er det med hensikt. For du skal opp i superbilklassen, med enormt brede dekk for å nå dagens bremsetopp som gjør 100-0 km/t på snaue 40 meter.
De fleste komponentene i bremse-konseptet er like ved serieproduksjonsklare. Det eneste problemet foreløpig, sier Conti, er dekket som enda ikke møter alle krav når det gjelder rullemoststand, komfort, støy og annet. Men det bekymrer dem ikke overveldende – bare skriv spesifikasjonene og gi oss litt tid, så skal vi løse de problemene sier dekk-konstruktørene.
Bilindustrien er selvfølgelig svært interessert. Jeg setter ti kroner på at det første bilmerket som kan avertere med disse superbremsene igjen vil glemme å nevne hvem som er underleverandør. Slik er livet for tiden, underleverandørene gjør de store tekniske systemfremskrittene, og får betalt for det. Bilprodusentene tar æren, og tar seg betalt for dem.
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no