-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
30-meters bilen
Continental har lenge vært interessert i mer enn dekk. De har flere prosjektgrupper som jobber med hele opphengningsproblematikken, og med elektroniske løsninger i forbindelse med det som triller. For et år siden dannet de en gruppe som skulle jobbe med kort bremsestrekning. Nå snakker de om 30-meters bilen.

At Continental bekymrer seg om slikt er ikke så veldig underlig. Dekkenes bremse-evne er en viktig faktor i rammebetingelsene for en moderne dekk-konstruksjon. Dessuten heter denne delen av Continental nå Continental Teves, og Teves vil en del av dere vite er et solid gammelt navn på en produsent av bremser.
De har allerede vist en modifisert kompaktbil som antyder hvor de vil. Med et perfekt samspill mellom elektronikk, kjapp servo, bremser uten reaksjonstid og gode dekk vil dette målet kunne nås, sier CoTe. Og når de viser det på en modifisert, men helt kurant kompaktbil, er det med hensikt. For du skal opp i superbilklassen, med enormt brede dekk for å nå dagens bremsetopp som gjør 100-0 km/t på snaue 40 meter.
De fleste komponentene i bremse-konseptet er like ved serieproduksjonsklare. Det eneste problemet foreløpig, sier Conti, er dekket som enda ikke møter alle krav når det gjelder rullemoststand, komfort, støy og annet. Men det bekymrer dem ikke overveldende – bare skriv spesifikasjonene og gi oss litt tid, så skal vi løse de problemene sier dekk-konstruktørene.
Bilindustrien er selvfølgelig svært interessert. Jeg setter ti kroner på at det første bilmerket som kan avertere med disse superbremsene igjen vil glemme å nevne hvem som er underleverandør. Slik er livet for tiden, underleverandørene gjør de store tekniske systemfremskrittene, og får betalt for det. Bilprodusentene tar æren, og tar seg betalt for dem.
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no