Rolls er en solid suksess (??)

Et av de muntrere øyeblikk (og da mener vi øyeblikk) under pressedagene ved Detroit-utstillingen, var da Rolls-Royce inviterte til pressekonferanse. -Phantom er en suksess, var noe av det man da fikk beskjed om.

Publisert Sist oppdatert

Man skal ha gode sprinter-egenskaper dersom man skal kunne delta i selskapslivet i Detroit. Pressekonferansene kommer med en times mellomrom. Alle steder vises det noe – eller man kan ikke ta sjansen på at det ikke vises noe, så du bør være der med kamera og minnebrikke.

For dersom du tror at du kan rusle tilbake etter noen timer, eller neste dag, når mengden har forduftet, tar du feil. Da finnes ikke den nye bilen der lenger. Cobo Hall har nemlig så elendig plass, at dersom det skal kunne vises noen produksjonsbiler til det betalende publikum, må en rekke av konseptene vekk.

Howard Mosher heter Markedsdirektøren for Rolls-Royce, og han hadde fått beskjed om å kjøre en klar linje. ”Phantomsalget i USA er opp 164% sammenliknet med 2003,” kunne han fortelle. ”Vi er særdeles fornøyd med dette resultatet som klart viser at det er en sterk etterspørsel etter Phantom sa han videre.

Realiteten er selvfølgelig at Phantom-salget ligger på snaue 80% av salgsmålet. Den eneste trøsten er at Maybach flopper enda sterkere.

Men for å fjerne oppmerksomheten bort fra uoppnådde (og uoppnåelige) mål, hadde han tatt med seg en presang til den amerikanske pressen som ikke hadde besøkt Geneve (eller Los Angeles, der den ble vist noen dager tidligere). 100EX prototypen sto der og ble avduket, og nok en gang bekreftet Rolls-Royce at de skal bygge en åpen Roller fra 2007, at Phantom med lang akselavstand er rett rundt hjørnet og at man jobber med en pansret versjon. Og så ble bilen påduket igjen, og ikke en publikummer har sett den siden.

Powered by Labrador CMS