Detroit: trangeste showet i verden

Utstillingsarealet i Cobo Center, der den internasjonale bilutstillingen i Detroit pågår, er under en tredel av det man finner i Frankfurt, og så vidt to tredeler av arealet i Geneve. Ikke spesielt godt egnet, er de fleste enige om.

Publisert Sist oppdatert

Det har lenge versert planer om å bygge nye utstillingshaller i Detroit. Det er viktig for byen å holde på godkjennelsen av utstillingen som Internasjonal. Det gir masse presse og masse premierer. Men uten bedre lokaler, er det de beste muligheter for at utstillingen kommer til å kollapse under sin egen vekt.

Lokale problemer, by/forsteder, og kommuneøkonomi har for det første gjort det uaktuelt med nye bygninger. Og nå ser det ut til at det offentlige heller ikke vil bidra til den planlagte utbyggingen av det eksisterende Cobo center.

Avventer
”Nå venter vi på en privat plan sier Brooks Patterson, sentral i flere lokale utbyggingsplaner. ”Det begynner å bli en merkbar motstand mot offentlig finansiering av Cobo, men jeg er sikker på at et tilbud utenfra der Cobo er knyttet opp mot et nytt hotell, og kanskje et kasino, vil dukke opp, og da bør ordføreren se å gripe det. Men fort!”

Det er flere viktige grunner for å få gjennomført noe. De første er sentimentale, at Detroit fortsatt skal være verdens bilhovedstad, MoTown i annen forstand enn plateartisters varemerke. Det er også viktig for å opprettholde den optimismen som for tiden er i ferd med å fjerne slum-stemplet fra denne byen.

Den andre grunnen er rent forretningsmessig. Man regner med at bilutstillingen, som avholdes hvert år, er verd 500 millioner dollars i året. Men allikevel spriker planene, og interessen er laber. Samtidig som nabobyen Chicago, med sitt praktfulle McCormick Place, og en flyplass som ikke er så januarfølsom som Detroits, jobber hardt for å få utstillingen overført til seg.

Pressen kommer
Men også New York, som får stadig flere premierer til sin utstilling ved påsketider, og trivelige Los Angeles – som har en helt annen januar-kavlitet enn Detroit – kjemper hardt for å få overta den internasjonale statusen. Dessuten forteller Tradeshow Week, et utstillings- og messe-fagblad, at Cobo har blant de høyeste rigge-lønningene i hele Midt-Vesten. ”Vi kunne bygge hele utstillingen på tre uker og spare utstillerne for 30% av arbeidsutgiftene, sier folk fra Chicago.

Fremdeles flommer Detroit over av verdens motorpresse som gladelig deltar i flere snes en-times sprintløp fra presentasjon til presentasjon under ganske kummerlige forhold. Men teller man etter, kan ting tyde på at aktivitets-toppen er passert. I fjor kunne vi telle 79 premierer, produksjon eller drømmer. I år ser det ikke ut som om vi kommer over 65.

Og enda mer betydningsfullt: GM pleide å ha sine prestisje-premierer i Detroits gamle Opera. I år er det ingen ting der.

Powered by Labrador CMS