Bob Lutz på farten

Først presenterte han en ny sportsbil i Detroit, så var det fem skritt til venstre og han pressekonferanset sin andre interesse, Via Motors. Bob Lutz, straks 82, blir åpenbart verken sliten eller lei.

Publisert Sist oppdatert

Vi har allerede vært innom årets åpne utgave av VL Destino, som en av verdens mest garvete bilindustrihøvdinger – og da mener jeg gått gjennom garveprosessen i bilprodusentenes øverste etasjer – Bob Lutz står bak.

Men han driver også noe som kalles VIA Motors. Det er et selskap som tar imot halvferdige biler, fortrinnsvis trucker og vans, og bygger inn sin egen hybridpakke i dem. 60-70 kilometer på batterikraft og 0,28 liter/mil er sertifiserte data på disse bilene.

Selskapet selger dem direkte til flåter, det dreier seg stor sett om kommuner eller noen former for offentlige etater, men i Detroit nå, rett etter Fisker-bilen han hadde bygget om, kunne han fortelle om nye, spennende VIA-kontrakter.

VIA har valgt ladeløsningen til et California-firma som heter Recargo. Uansett hva andre måtte si later det til at det er disse som er ledende i hele verden når det gjelder ladestasjoner. 28.000 plugger i USA og like mange i resten av verden.

Hele systemet er knyttet opp mot en smartfon-løsning de kaller PlugShare, som bilene fra Via nå skal kunne kobles til via det ombord-systemet de allerede har, som heter iPad-in-Dash.

Men det hadde ikke vært Lutz hvis han måtte nøye seg med det. Han kunne fortelle om en kontrakt på 80 millioner dollar som inkluderte noe såpass sexy som Best Western Hotels.

Historien er egentlig noe som heter Sun Country Highway. De har allerede installert 1000 ladestasjoner over hele Canada – de sier at 90 prosent av nasjonens highways nå er tilgjengelige for elektriske biler.

«I tillegg», sa Kent Rathwell, Sun Country grunnleggeren – da han kom til orde, «har vi satt opp stasjoner hos en rekke bedrifter, og nå skal Canadas Best Western hoteller få minst 100 ladestasjoner. Men dette er bare fase en. Som fase to har vi bestilt 100 biler fra VIA Motors, og lagt inn et 10 prosents depositum på 8 millioner dollar.

Så ikke bare sørger Sun Country for at bedrifter får strøm til biler, nå sørger de for at bedriftene får biler til strømmen også. «Solide, firehjulsdrevet extended range shuttle-vans» lovte han hotellene.

Som også var der, representert ved en veldig begeistret (folk blir det i nærheten av Lutz) Glenn Weir, eier av Best Western Seven Oaks i Regina – som blir det første hotellet i kjeden som skal bli elektrifisert.

Og tror du Bob Lutz stoppet der, tar du også feil. For så dro han teppet av en ny form for extended range elbil: en pickup med solceller over hele planet.

Han mente garantert den alvorlig også.

Powered by Labrador CMS