-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Selvkjør til massemarkedet
Det er ikke bare premium-produsenter og dataselskaper som arbeider med selvkjørende biler. Renault-Nissans Carlos Ghosn sa i Detroit at selskapet i løpet av de neste fire årene vil ha ti autonome biler på veien.
Med avdukingen av neste generasjon E-klasse på Detroit Auto Show har Mercedes-Benz så langt tatt det lengste skrittet mot den autonome bilen. Men det er slett ikke bare premium-produsentene som beveger seg langs det sporet.
På den samme messen kunne Carlos Ghosn, lederen for Renault-Nissan, opplyse at alliansen i løpet av fire år vil bringe mer enn ti bilmodeller med ulik grad av selvkjørteknologi i produksjon, og at både massemarkedet og premium-kundene vil bli tilgodesett omtrent samtidig.
Selskapet vil tilby slike biler både i Europa, USA, Japan og Kina, ifølge Automotive News.
Starter øverst
Den første bilen med selvkjøringsteknologi fra Renault-Nissan lanseres allerede i år. Den vil kunne følge trafikken i kø inkludert stopp og start, og den vil kunne følge motorveitrafikk uten selv å skifte felt slik nye Mercedes E-klasse med litt hjelp vil kunne.
Ghosn ønsket ikke å opplyse om hvor mye teknologien vil koste å tilpasse hverdagstrafikk, men antydet at det vil være naturlig først å implementere den i premium-brandet Infiniti (Nissan) fordi «disse kundene er villigere til å betale mer».
– Dette handler ikke i første omgang om å fjerne sjåføren, sa Ghosn under et besøk på alliansens utviklingssenter i Sunnyvale i California.
Mer og mer
Fra 2018 starter Renault-Nissan salg av biler som selv kan skifte felt på motorvei og navigere i tett trafikk. Fra 2020 vil bilene kunne navigere i veikryss og ta seg fram i tett bytrafikk uten at føreren hjelper til.
Å la bilen kjøre selv begrenses ikke av teknologi, men av de enkelte lands lovverk.
– Det trenges et lovverk som gir aksept til at du som bilfører kan sitte og lese en bok når du kjører bil, slo Ghosn fast.
Takao Asami, global visepresident for utvikling av avansert teknologi for alliansen, kunne legge til at utviklingen vil skje trinnvis, og at man ennå ikke har ferdig løsningen som gir fullstendig selvkjør i eksempelvis tett trafikk eller snøstorm.
En studie gjort av McKinsey & Co peker mot at ti prosent av alle bilene som selges i 2030 vil være fullt ut selvkjørende og at en av sju biler vil bli kjøpt inn med tanke på bildeling.