-
Daglig leder
Møller Bil Øst AS
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Amerikanske biler forfulgt?
Alle med interesse for amerikanske biler, føler at deres biler blir forfulgt i Norge. Nesten hver gang det skjer en endring i regler for import og registrering, rammer det amerikanske biler ekstra hardt.


Nye Dodge Caliber skal ved lansering i Norge bli det endelige beviset på at amerikanske biler ikke bare er "dollarglis"
USAs ambassadør til Norge har med uro sett utviklingen i salget av amerikanske biler i Norge. Det har vært en sammenhengende nedtur de siste ti årene. Chrysler solgte i 1995 alene rundt 7000 biler. I år håper de på å selge 750 enheter.
Mange venner av amerikanske biler ble ikke minst irritert da amerikanske pickups ble nevnt helt spesielt i en Stortingsmelding om endring av bilavgiftene. Og antall registrerte US pickups var minimalt. Man har også registrert regler om fartssperre, skillevegger og kombibiler. Nesten hver gang regler endres på biler i Norge, går det mest ut over amerikanske biler.
Vil ikke diskrimineres
Nå har ambassaden hatt møte med alle importører av amerikanske biler. Neste skritt blir trolig at ambassaden tar vilkårene for amerikanske biler opp med norske myndigheter. Amerikanerne ønsker ikke særordninger og forstår at norske myndigheter ønsker at miljø skal være viktig når det arbeides med regler for nye avgifter. Men amerikanske biler skal ikke diskrimineres – det være seg på grunn av EuroNCAP kollisjonstester eller på andre områder.
- Vi setter meget stor pris på engasjementet fra ambassaden, sier adm. direktør Ole Grønvold i Chrysler-Jeep Norge. Ambassadøren er personlig engasjert – men har full forståelse for intensjonene i norske bilavgifter. Det er for oss som importører en god følelse å vite at vi har en engasjert ambassadør som er opptatt av det vi driver med, men som samtidig har et balansert syn på den norske situasjonen.
Intet felles begrep
- Nå er det slik at amerikanske biler ikke lengre er et felles begrep. Merkene er like forskjellige som tyske eller japanske merker. Chrysler-Jeep inngår i DaimlerChrysler gruppen, og det merker vi som jobber med bilene. Vi blir mindre og mindre amerikanske og får økende slektskap med Mercedes-modellene.