-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Raskt ut av startrampa
Batterielektrisk fra Russland
Selv om Russland er off limits for tiden er det verdt å nevne at noen optimister som heter Motorinvest planlegger en lang serie lokalproduserte elbiler.
Til Russland ble det i fjor importert 3500 batterielektriske biler – halvparten kom fra VW og Tesla. Markedet er med andre ord minimalt
Men allikevel satte Motorinvest i gang med produksjon av egen elbil i fjor høst og fikk solgt 452 av dem fra salgsstart i oktober til fjorårets utgang. I samme periode produserte de 1700 biler.
Ambisjonene er større. I år skal de selge mer enn 6000 biler, neste år sier planene 12.000 og i 2025 15-18.000 biler.
De har en fabrikk i Lipetsk, en by omtrent midt mellom Moskva og Mariupol, men både fabrikken og selskapet er store hvite hull i mine notater.
Aldri hørt om dem, med andre ord.
Derfor har jeg også en følelse av at det er andre med i bakgrunnen her. Ellers lyder det helt fantastisk at noen skal komme fra ingenting og ha en linje på hele fem modeller klare, hvorav to er i produksjon nå.
Her lukter det kinesisk bil.
Evolute heter merket og til nå er det modellene i-PRO sedan og i-JOY crossover som er lansert. På Airwave seiler-festivalen i Murmansk i fjor høst – av alle steder.
De bilene som sakte og sikkert skal ut på markedet i år er i-JET, cross-coupé kaller de den, i-Van – minivan og i-SKY, også en crossover.
Selskapet har en ganske ryddig hjemmeside, fullstendig oppdatert, så det er åpenbart virksomhet der borte.
Vi behøver kanskje ikke gå inn på tekniske detaljer, bare slå fast at de oppgir 204 kW for flere av modellene, 85,9 kWt på batteriet og en WLTP rekkevidde på litt over 500 km.
Dessuten har de 0,0 % rente – har Teslas prisnedsettelse latt seg merke der også?