-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Spennende fra USA-fabrikkene
Uken som står foran oss kommer til å fortelle ganske meget om hvordan det egentlig står til med de amerikanskeide bilfabrikkene. Både GM og Ford skal slippe tallene for siste kvartal.
Ford skal komme med sitt kvartalsregnskap mandag. Den Blå Ovalen tapte nesten 300 millioner dollar i tredje kvartal, men det er et visst håp om at de har klart å karre til seg et lite overskudd nå i fjerde. Analytikerne antyder en fortjeneste på ca 1 cent pr aksje, hvilket tilsvarer et driftresultat på ca 20 millioner dollars.
Men uansett resultat, det er meget sannsynlig at det er en annen Ford-melding som kommer til å overdøve denne. For den samme dagen skal nemlig Bill Ford komme med den lenge ventede oppskriften på hvordan Ford skal spare penger fremover. I klartekst: hvilke fabrikker som skal stenge.
Det man skal fortelle om er hva Ford kaller sin Way Forward plan. GM har for lengst fortalt at de må fjerne mer enn 30.000 arbeidsplasser bare i Nord Amerika. Mye tyder på at det er like mange Ford-arbeidere som kommer til å få problemer med å se en Way Forward.
GM, som så sitt salg synke med 4,3 prosent i Nord Amerika i fjor, (litt mindre dramatisk enn Ford, der det ramla med 5 %) kommer med sine tall senere i uken. De klarte å tape 3,8 milliarder dollar de tre første kvartalene i år, og man venter ikke å se svarte tall der nå heller. Men tapet vil sannsynligvis bli mindre dramatisk, ca 85 millioner lyder tipsene på.
Daimlerchrysler venter til begynnelse av februar med resultatene derfra. De tok imidlertid ganske tunge struktur-grep for lang tid siden og høster lønn for det nå. Salget økte med mer enn 4 prosent i fjor, de har tjent penger så langt og kommer, mener man, til å avslutte fjerde kvartal med mer enn 1 milliard i pluss.
Selv om det fortelles at det er svært mørkt for amerikansk bilbransje, finnes det altså lyspunkter. Enda flere hvis vi begynner å se på spillere som Toyota i Nord-Amerika, BMWs og Mercedes fabrikker der, de andre Japan- og Korea-produsentene som produserer, kjøper inn og sysselsetter i Nord-Amerika, på en del av lastebilfabrikkene og mye av underleverandørindustrien – for eksempel BorgWarner.
Feil å si at bildet er bare mørkt.