-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Spennende fra USA-fabrikkene
Uken som står foran oss kommer til å fortelle ganske meget om hvordan det egentlig står til med de amerikanskeide bilfabrikkene. Både GM og Ford skal slippe tallene for siste kvartal.
Ford skal komme med sitt kvartalsregnskap mandag. Den Blå Ovalen tapte nesten 300 millioner dollar i tredje kvartal, men det er et visst håp om at de har klart å karre til seg et lite overskudd nå i fjerde. Analytikerne antyder en fortjeneste på ca 1 cent pr aksje, hvilket tilsvarer et driftresultat på ca 20 millioner dollars.
Men uansett resultat, det er meget sannsynlig at det er en annen Ford-melding som kommer til å overdøve denne. For den samme dagen skal nemlig Bill Ford komme med den lenge ventede oppskriften på hvordan Ford skal spare penger fremover. I klartekst: hvilke fabrikker som skal stenge.
Det man skal fortelle om er hva Ford kaller sin Way Forward plan. GM har for lengst fortalt at de må fjerne mer enn 30.000 arbeidsplasser bare i Nord Amerika. Mye tyder på at det er like mange Ford-arbeidere som kommer til å få problemer med å se en Way Forward.
GM, som så sitt salg synke med 4,3 prosent i Nord Amerika i fjor, (litt mindre dramatisk enn Ford, der det ramla med 5 %) kommer med sine tall senere i uken. De klarte å tape 3,8 milliarder dollar de tre første kvartalene i år, og man venter ikke å se svarte tall der nå heller. Men tapet vil sannsynligvis bli mindre dramatisk, ca 85 millioner lyder tipsene på.
Daimlerchrysler venter til begynnelse av februar med resultatene derfra. De tok imidlertid ganske tunge struktur-grep for lang tid siden og høster lønn for det nå. Salget økte med mer enn 4 prosent i fjor, de har tjent penger så langt og kommer, mener man, til å avslutte fjerde kvartal med mer enn 1 milliard i pluss.
Selv om det fortelles at det er svært mørkt for amerikansk bilbransje, finnes det altså lyspunkter. Enda flere hvis vi begynner å se på spillere som Toyota i Nord-Amerika, BMWs og Mercedes fabrikker der, de andre Japan- og Korea-produsentene som produserer, kjøper inn og sysselsetter i Nord-Amerika, på en del av lastebilfabrikkene og mye av underleverandørindustrien – for eksempel BorgWarner.
Feil å si at bildet er bare mørkt.