-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Murmansk - Uddevalla på en dieseltank
2161,5 kilometer. Ingen har noen gang kjørt lengre på en tank diesel med en vanlig stasjonsvogn. Men verdensrekorden består.
Fra Murmansk til Uddevalla via Finland, Nord-Sverige, Trysil og Oslo i en Ford Mondeo Econetic. Nordens langsomste biltest endte lørdag kveld med Henrik Borchgrevink og Knut Wilthil bak rattet i en rundkjøring utenfor Uddevalla: 2161,5 kilometer på en tankfylling.
Så ble det ingen verdensrekord denne gang.
– Søren heller. Men vi gir oss ikke, sier Knut Wilthil.
Allerede neste år kan det være duket for nytt forsøk. Men de to kameratene med bakgrunn fra Avinor nådde delmålet ved å tilbakelegge strekningen fra Murmansk og til Oslo på én tankfylling. Og de nådde målet om å kjøre lengst i verden med en stasjonsvogn.
Ferden, initiert av fjorårets non stopp reise fra Oslo og til Kirkenes uten ekstra tanking, startet grytidlig fredag utenfor generalkonsulatet i Murmansk med fylling og politimessig plombering av tanken.
Så skulle det vise seg at veien fra Murmansk og sørover mot Finland i hovedsak besto av pukkstein avløst av asfalt med huller på størrelse med bilens hjul.
– Vi hadde nok med å unngå å ødelegge bilen og dekkene, forteller Knut Borchgrewink.
Vel inne i Finland tok det til å regne, og det styrtet ned til karene var langt inne i Sverige. Allerede da var håpet om å sette verdensrekord ute. Men Oslo skulle de i det minste nå. Det skjedde 16.30 lørdag ettermiddag, og med en liten skvett igjen på tanken fortsatte ferden sørover E6 i godt driv, det vil si i rundt 65 km/t.
Og Forden fortsatte å rulle sørover. Den rullet og rullet. Forbi Moss, og med BilNorge på slep forbi Sarpsborg, over Svinesundbrua og forbi Strømstad. Skulle det aldri ta slutt?
I en rundkjøring ved kjøpesenteret Torp etter først en sving innom Uddevalla på jakt etter en politimann som kunne bekrefte ubrutt forsegling på tanklokket, slurpet de 115 hestekreftene under panseret i seg den siste dieseldråpen. Tripptelleren stanset på 2161,5 kilometer etter 38 timer og 52 minutters kjøring, kun avbrutt av et par korte pauser.
Igjen var det tid for å ta på seg skoene. Økonomikjøring foregår ikke med tungt fottøy, men i strømpelesten. Skjønt det meste nok i praksis foregikk ved å styre cruisekontrollknappen i forhold til veiens helling og motorens belastning.
– Vi er litt skuffet, men gir oss ikke så lett, sier en temmelig sliten Knut Wilthil i det han graver fram reservekannen fra bagasjerommet. Utenfor står Henrik Borchgrevink klar med kniven for å bryte forseglingen på tanklokket mens BilNorge.no dokumenterer det hele i den svenske natten.
Forbruk: 0,324 l/mil som gir et CO2-utslipp på 85,5 gram/km. Ford oppgir selv utslippet i bilens vognkort til 114 gram/km og forbruket til 0,43 liter/mil.
Begge er overbevist om at under optimale forhold skal det være mulig å kjøre en så stor familiebil som Ford Mondeo hele 2500 kilometer på én tank. Briten med gjeldende verdensrekord kjørte 2456,5 kilometer i en VW Passat, men han medbrakte 77,25 liter drivstoff og endte med et forbruk på 0,314 l/mil.
– Økonomisk bilkjøring handler om å flytte blikket så langt fram på veien som mulig. Å kjøre jevnt med minst mulig fartsavvik gir lavest forbruk, understreker Wilthil.