-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Tilpasser seg fartsgrensene
Glem UP og de ekle laserkontrollene. Glem fotoboksene og gjennomsnittsfartsmåling. Fords nye S-Max leser fartsskiltene og tilpasser bilen automatisk til aktuell fartsgrense på stedet.
Det var egentlig bare et spørsmål om tid før noen fant på å samkjøre fartsbegrenseren i cruisekontrollteknologien med skiltgjenkjenning. Mange bilprodusenter har tatt hver enkelt av disse teknologiene i bruk for mange år siden, men Ford skulle bli første til å kombinere dem – og gjør det i forbindelse med oppgraderingen av familieflerbruksbilen S-Max.
Intelligent Speed Limiter kaller Ford teknologien. Her kan føreren naturligvis selv stille inn maksimal ønsket fart i fartsbegrenseren, eller overlate hele prosessen til bilens skiltlesende øye, et frontrutemontert kamera som både leser fartsskilt samt opphevelsen av dem. Etter å ha brukt et par millisekunder på å tolke fartsskiltet og justeres farten ned om det går for fort. Hvis bilen i tillegg er utstyrt med navigasjon, brukes også kartdata sammen med kameraets øye der det er langt mellom fartsskiltene eller ikke er noe skilt.
Ford opplyser at systemet tillater at det legges inn inntil åtte kilometer overstyring i fartsbegrenseren. I tillegg kan naturligvis programmeringen overstyres ved å tråkke inn gasspedalen, eksempelvis ved forbikjøringer. Fartsbegrenseren er derimot ikke samkjørt med den radarstyrte cruisekontrollen.
Hastighetsbegrenseren bruker ikke bilens bremser, men kutter drivstofftilførselen når bilens fart reduseres. Om dette ikke er nok, eksempelvis i utforbakker, varsles føreren med alarm.
Mange hjelpesystemer
Ford har for øvrig proppet nye S-Max med så godt som alt som er tilgjengelig av førerstøttesystemer for å gjøre bilen mest mulig autonom. I tillegg til skiltgjenkjenning har S-Max naturligvis blindsonevarsling, filskiftvarsling, adaptiv cruisekontroll, føreroppmerksomhetsovervåking, varsling av kryssende trafikk og fotgjengergjenkjennelse i kombinasjon med automatbremsing. S-Max leser også veiens kantlinjer og styrer inn i kjørefeltet igjen om føreren er uoppmerksom. Den nye styringen gjør bykjøring til en lek, i følge Ford.
Parkeringsassistenten parkerer bilen for deg – helt automatisk – og utkjøringsassistenten sørger for at du kommer deg ut av den altfor trange luka. Et 180 graders kamera sladrer om alt som måtte befinne seg foran bilen.
Endelig har Ford tatt i bruk ratt med varme, og setene foran kan leveres med både kjøling og massasje, alt nytt på familieflerbruksbiler.
Nytt på S-Max er også firehjulstrekk. Dette lar seg nå gjøre fordi bilen bygges over samme tekniske lest som Mondeo. Det betyr samtidig tilgang på fire dieselmotorer (120, 150, 180 og 210 hk) samt to bensinmotorer (1,5 l/160 hk og 2,0 l/240 hk).