-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Print din egen Ford
TurboSquid har lenge hatt et skikkelig utvalg 3D-printmulige modeller. Nå har Ford sett tegninga, og er blitt "offisiell partner".
Bortsett fra et hyggelig tilbud fra Cameron Glickenhaus – i den grad man kan kalle ham en bilprodusent – tror jeg dette er første gang en bilprodusent har kastet seg uti det og tilbudt fansen underlag for printing av 3D-modeller.
(Ja da, Honda, jeg vet dere også friga noen filer med 3D-data for noen av deres. Men for det første var det bare konseptbiler vi fikk, og for det andre var filene bare i STL-format, de kunne med andre ord ikke brukes til annet enn printing.)
Allemannseie
Nå regner jeg med at alle som har en ti-åring i huset vil vite at det å ha – også – en 3D-printer i huset ikke lenger er noen utopi. Og egentlig er jo en slik vanvittig mye morsommere enn enda en kjøkkenmaskin.
Men frem til nå har de bil-underlagene man har kunnet kjøpe hos TurboSquid vært modellert av utenforstående, basert på mer eller mindre godt underlag. Men i Fords tilfelle er vi sikret en HR-topologi og 100 prosent nøyaktig hva dimensjoner angår.
Dessuten er filene også brukbare til både overflatebehandling og til renderinger.
De Ford-modellene som selges hos TurboSquid (og mange flere skal komme) ligger i samme prisleie som de andre modellene derfra. 35 til 199 dollar. Du får blant annet en nydelig mesh-topografi, og kan printe underliggende rammer, dersom du vil.
I daglig bruk
Disse kan da selvfølgelig printes ut i det materialet, og i den skalaen, du selv velger. (Men hvis du ikke har din egen printer ennå kan Ford 3D Store også selge deg ferdigprintede 1/32-skala modeller til 39 dollar/stk.
Juniper Research kan forresten legge til at i fjor ble det solgt ca. 44.000 desktop 3D-printere. I 2018 vil man passere den første årlige millionen. Hvis det er først da den kommer under juletreet hos deg forstår jeg at poden føler at han lever i en bakevje.
Og Mark Bentley som er sjef for alle Fords lisens-produkter sier at «3D-printing bruker vi hver dag på jobben i forbindelse med rapid prototyping. Nå er det på tide å dele moroa med våre fans».