-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Treer fra Ford
Ford er blant dem som viser downsizing i hardt metall. Nå kommer deres tresylindrede 1-liter.
Ford-sjef Alan Mullaly applauderer selskapets nye 1-liters EcoBoost.
Den treeren som Ford setter i produksjon i Craiova (Romania) neste år er bare første medlem av en større motorfamilie. Fra denne enliteren, med direkte innsprut, skal det komme motorer som skal betjene hele Fords utvalg av små- og mellomklasse biler.
Focus blir den første modellen som får aggregatet, deretter følger C- og B-Maxene. Den første utgaven kommer med 120 hester, men litt senere skal det også komme en med 101 hk. I begge tilfeller snakker vi om turbo-hjelp.
Mer kraft, bedre økonomi
Den skal erstatte en rekke eksisterende motorer, fra 1,25-literen til 1,6-liters Duratec’en. Den nye er nemlig kraftigere enn 1,6-literen, og mer økonomisk enn 1,25 literen. Hvilket høres ut som en lykkelig løsning.
Det er også planer om å bruke motoren i spesielle utgaver i Asia, da uten turbo og med 65 til 80 hk.
Vi finner mange lekre konstruksjonsløsninger ombord, og ingeniørene har lagt spesiell vekt på kort oppvarmingstid, minimalt pumpetap (eller kall det gjerne godt åndedrett) og minst mulig intern friksjon. BP har forresten utviklet en spesiell olje til denne motoren.
Akkurat som hos Volkswagen har de droppet balanseaksel, vi kan i hvert fall attestere at på Up var ikke vibrasjoner noe problem i det hele tatt.
Men i motsetning til Volkswagen, som har bygget en nesten kvadratisk tresylindret (boring og slag er 74,5 x 76,4 mm), har Ford-motoren en overraskende lang slaglengde: 82 mm mens boringen er på 71,9.
Jeg aner ikke noe om turtallet på disse maskinene, men det skulle ikke forundre meg om Ford har klart å få det ganske høyt også – stikk i strid med alle tradisjonelle regler om langslag.
Det som imidlertid er sagt er at enliteren har et dreiemoment på 170 Nm som kan peake på 200 ved overboost. Og boosten sørger en skreddersydd, helt ny, turbo fra Continental for.
Oppskriften høres spennende ut, men det spørs om motoren får like stor oppmerksom som nye kromlister på Ka ville fått.