-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Bruktbil AS avd. Hvam:
Innkjøper bruktbil
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Suzuki viser motorsport
Årets Suzuki-stand i Frankfurt hadde riktignok noe så fornuftig som en ny Grand Vitara (vinterens varebil-schlager i Holmenkoll-åsen?) men det var jommen mye moro der også. I tillegg til Concept-Roadsteren med Hayabusa-motor hadde de to formel-klasse biler der. Også med motorsykkel i drivavdelingen.
Den heftige Roadsteren med alle de 175 Hayabusa-hestene (og et dreiemoment på 138 Nm ved 7000 omdreininger – blir det noen gearskift eller tre?) i hekken så enda villere ut i virkeligheten enn på bildene. Og med fjæringselementene plassert i det fri, på oversiden av bilen, hadde den en av utstillingens mest utagerende arkitektoniske uttrykk. Kompakt og lekker.
Men borti der sto det også to forvokste gokarts. Skikkelige karosserier, store luftinntak til sentralmotorer bak, frittliggende hjul, oppheng som så Formel 1 ut, plass til en slank fører, og av en størrelse som forteller at dette er ikke helt fullvoksent.
Skjønt: legger du inn dataene i et simuleringsprogram er dette voksent nok. Her snakker vi om det som Suzukis racingavdeling har døpt til Suzuki Kei Formula Cars. De bygges i to størrelser, staut og svært staut. Den minste bruker en 3-sylindret motor fra Suzuki Kei (en japansk Wagon R-utgave). Her gir den 64 hester, men siden maks dreiemoment slår inn allerede ved 3.500 burde den være ganske kjørbar. Skjønt med bare 410 kg tomvekt vil den sikkert gi muligheter til både å dumme seg ut, og å ha mye moro.
Storebror heter Formula Suzuki Hayabusa, kjører for tiden i en en-merke serie i Japan, bruker – som navnet antyder – en 175 hesters Hayabusa-motor og hele farkosten veier bare 430 kg. Det gir et ganske interessant kg/hk forhold, og konstruksjonen så ut som den var i stand til å by på førsteklasses vei-egenskaper.
Ca. 27.000 Euro koster en slik bil i Japan, og neste år lover Suzuki mange flere løp enn de tre som er i år. Om de ønsker å innføre bilene til Europa sier de ikke noe om, men det må jo være en grunn til at de viste dem. Det kan ikke bare ha vært for å øke Baleno-salget.