Toyota lanserer ”følelser”

”Toyota må strebe etter høyere mål enn bare å bygge biler og tjene penger sa Akio Toyoda – den nye sjefen – da han offentliggjorde sine planer om å begynne med sportsbiler igjen.

Publisert Sist oppdatert

Det han i realiteten sa, var at Toyota må finne opp seg selv på nytt, blant annet ved å bygge penere, stiligere, mer attraktive biler som ikke bare er pålitelige, men også morsomme, og at de må lytte mye mer til de kundene de ikke har i dag.

I Financial Times fulgte Jim Lentz opp akkurat dette – han er Toyotas salgsansvarlige i USA. Han la til at Toyota frem til nå, har latt seg styre for mye av japanske konsumenter som har mye mindre sans for gleden ved å kjøre bil, enn amerikanere og europeere.

”Dagens Toyota-modeller kunne inneholde mer passion og kunne sett bedre ut”, sa han til avisen.

Veiskille

Han la til at alle de nye utfordringene, miljø, global oppvarming, stor etterspørsel etter oljeprodukter, bl.a, gjør at bilindustrien er ved et viktig veiskille. ”Vi er der vi var for 100 år siden – vi må finne opp bilen på nytt”.

”Vi må bli flinkere til å lytte til kundene våre. Når vi studerer dem nærmere, vil vi kanskje oppdage så oppsiktsvekkende behov og ønsker at vi må komme opp med noen virkelig revolusjonerende ideer. Noe som er meget viktigere enn bare å bekymre oss over at konkurrentene har fire koppholdere mer enn oss i sin nyeste modell”.

SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT

Den konkrete bilen det dreide seg om da Akio Toyoda snakket om sine nye tanker, var en sportsbil som skal bygges sammen med Subaru. Det dukket ikke opp noen detaljer, bortsett fra at det ble sagt at den skulle være klar om noen år.

Det er mulig den vil bli solgt som en Scion på noen markeder, dette Nord-amerikanske Toyota-merket har stanset helt opp de siste årene.

PS! Skissen øverst har ikke noe direkte med saken å gjøre, men viser en ny kompakt Lexus-modell som skal vises i konseptutgave i Frankfurt. Lexus lover et banebrytende design i kombinasjon med innovative løsninger.

Hvis bilen realiseres, er sannsynligvis BMW 1-serien brukt som benchmark.

SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT

Powered by Labrador CMS