Ferrari og hybrid hos Lotus

To store Lotus-nyheter jeg gleder meg til hos Lotus i Frankfurt: Ny toppsjef og ny hybrid-enhet.

Publisert Sist oppdatert

Den nye Lotus-sjefen, Dany Bahar

Skal vi ta personalavdelingen først?

Mike Kimberley, godt over 2 meter, og formidabel på andre måter også, trekker seg som sjef for Lotus etter å ikke bare ha fått firmaet på rett kjøl igjen, men som også har drevet en vanvittig produktutvikling, samtidig som han har sørget for at kvaliteten begynner å nærme seg tysk.

Samtidig har han utvidet konsulentvirksomheten, mot andre bilprodusenter betraktelig. Det skulle ikke forundre meg om han også har klart å tjene penger for eierne, Malaysias Proton.

Hans etterfølger skal riktignok ikke tiltre offisielt før 1. oktober i år, men jeg tviler på at han greier å holde seg unna Frankfurt – han har vært der ganske mange ganger tidligere. Men da fant vi ham hos Ferrari.

Allsidig

Der hadde han en nøkkelrolle. Ansvarlig for salget av landeveisbiler, ansvarlig for servicemarkedet, ansvarlig for all marketing både rundt landeveisbilene og Formel 1 aktivitetene, ansvarlig for all lisensiering (ønsker du å lage en modell av en Ferrari, måtte du bli enig med ham først – eller du fikk en hel blokk skarpskodde advokater etter deg) og ansvarlig for all merchandising (nye butikker både i Firenze og London denne sommeren).

Å hente Dany Bahar til Lotus oppe i regntunge Norfolk, var derfor sannsynligvis et kupp, denne mannen kan dette markedet.

Han kan mer også, før det utviklet han for eksempel Formel 1 strategien for Red Bull Racing og for drift av lag i Nascar-serien. Det hele inkluderte også rene kjøp av fotball-lag, både i Salzburg, New York og Ghana for å fremme budskapene.

Det skal bli spennende å følge ham.

SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT

Range Extender

Det er imidlertid mulig at han ikke får den helt store tenningen av det aller nyeste produktet som Lotus skal presentere i Frankfurt. En 1,2-liters Range Extender.

Inntil jeg kommer på et godt norsk begrep (km-strekker?) må det beskrives som en motor som driver en generator direkte, en generator som enten leverer strøm til elmotorer i bilen, eller lader batterier som leverer strøm til elmotorer i bilen.

Det samme opplegget vi finner i den kommende sensasjonen fra GM, Ampera eller Volt eller hva den nå skal kalles.

En range extender brukes altså om bord i en bil som i prinsippet drives med strøm fra nettet, via batterier. Men batteriene har ofte såpass dårlig kapasitet, at det er nødvendig med noe ekstra om bord, så man slipper å plugge bilen for hver 200 km. Derfor en range extender.

Enklere

Og det som er så nydelig med en slik motor, er at den kan bygges med mange færre kompromisser enn en vanlig bilmotor.

En motor som skal dra en generator, kan nøye seg med et meget mer begrenset turtallsområde enn en vanlig bilmotor, og den vil operere med stort sett identisk belastning i hele området.

Derfor er det mye enklere å bygge en motor med ellers uoppnåelig lavt forbruk og magert utslipp, med få vibrasjonsproblemer, og med minimal slitasje og nesten null behov for vedlikehold.

Hyllevare

GM har ennå ikke gitt detaljer om forbrenningsmotoren som sitter om bord i Volt, men Lotus-enheten, som alle er hjertelig velkommen til å hente over disk, er på 1,2 liter fra tre sylindre.

Den kan leveres med balanseaksler, men det er sjelden nødvendig sier de. Vi snakker nemlig stort sett om 1500 omdreininger. Allerede der avleverer generatoren 15 kW, men den kan overtales til å yte 35 hvis det virkelig stilles krav.

Motoren er en liten juvel i seg selv, Hommage til Bugattis 100-årsjubileum tenkte jeg. En utrolig ren konstruksjon, der de to ventilene pr. sylinder sitter i et topplokk som er integrert med blokken.

Farvel topplokkpakning, hei på deg Ettore.

Fjerne Østen

Med en så gjennomført mager konstruksjon, sier konstruktørene at de har kunnet eliminere 18 deler fra konstruksjonen – hvilket blant annet hjelper på vekten.

Tørr snakker vi så lite som 56 kg. Og den kan fyres enten med lavoktan bensin, eller en av de alkoholholdige som er tilgjengelige nå.

Det som også er litt spennende, er at Malaysiske Lotus har utviklet denne enheten med Indiske Jaguar i bakgrunnen. Et fellesprosjekt heter ”LimoGreen”, og før året er omme skal den første XJ’en, med mindre enn 120 g/km, være på hjul – delvis ved hjelp av denne enheten.

Men glem det tekniske, motoren alene er så nydelig at den burde henges opp på veggen.

SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT

Powered by Labrador CMS