-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Edag lyser videre
Egentlig er dette en reprise. En dobbelt reprise. For grunnideen til EDAGs ny Soulmate fant vi i fjor. Og den nye utgaven er allerede vist i CES i januar.
EDAG, som altså er et konstruksjonskontor som gjerne vil (og ofte gjør det) selge sine tjenester til bilbransjen, presenterte oss i fjor for en helt ny oppbygningsstruktur.
Ved hjelp av 3D printing kunne de imitere naturens oppbygning av skjelett eller blader eller trestammer – jobbe seg frem til maksimal styrke med minimal vekt med andre ord.
Denne nye strukturen syntes EDAGs konstruktører var såpass lekker at de gjerne ville at resten av verden skulle ta del i den også, så de kledte det hele i et transparent materiale og belyste det hele, mangefarget, innenfra.
Trinn to
Denne ideen er nå tatt videre, til en takløs konstruksjon, der vi får se enda mer av det fasinerende «skjelettet». Men samtidig har de tatt med Bosch på laget – og det var grunnen til at de opptrådte på Consumer Electronic Show i Las Vegas tidligere i år.
For Bosch har lagt til det de kan av kommunikasjon (med et smart-hjem for eksempel) og integrasjon med on-line tjenester og tilvenning til førerens preferanser og nettet infotainment.
Dessuten ligger det lag på lag av Menneske-maskin grensesnitt her. Både gester og haptisk tilbakemelding forekommer her.
Alt som heter dashbord og senter-konsoll er selvfølgelig elektronisk, ut til det ytterste.
Mann-bil
Alt dette er hva Bosch kaller sin visjon om fremtidens forhold mellom mann og bil, og illustrerer hvordan – det er her jeg melder meg litt ut – bilen kan bli en personlig kompis, en partner man kan stole på og samtidig vår tredje sentrale omgivelse etter hjem og jobb.
Men EDAG har jo ikke gitt slipp på sitt heller. Så vi har et rendyrket 3D-printet skjelett kledd med en transparent hud – det hele ganske pent faktisk. Og lysbruken er ikke bare dekorativ, den kan også innrettes til å varsle omgivelser eller fører.
For eksempel kan innsiden av den ene døren lyse opp dersom noen befinner seg i dødsonen. Eller hele bilen lyser rødt ved bråbremsing.
Vi kommer snart, forteller de, til å se de første eksempler på denne type struktur som et bærende element for mindre komponenter i nye biler. Det tar enda en tid før de tar plassen til dagens selvbærende karosserier.