-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Edag lyser videre
Egentlig er dette en reprise. En dobbelt reprise. For grunnideen til EDAGs ny Soulmate fant vi i fjor. Og den nye utgaven er allerede vist i CES i januar.
EDAG, som altså er et konstruksjonskontor som gjerne vil (og ofte gjør det) selge sine tjenester til bilbransjen, presenterte oss i fjor for en helt ny oppbygningsstruktur.
Ved hjelp av 3D printing kunne de imitere naturens oppbygning av skjelett eller blader eller trestammer – jobbe seg frem til maksimal styrke med minimal vekt med andre ord.
Denne nye strukturen syntes EDAGs konstruktører var såpass lekker at de gjerne ville at resten av verden skulle ta del i den også, så de kledte det hele i et transparent materiale og belyste det hele, mangefarget, innenfra.
Trinn to
Denne ideen er nå tatt videre, til en takløs konstruksjon, der vi får se enda mer av det fasinerende «skjelettet». Men samtidig har de tatt med Bosch på laget – og det var grunnen til at de opptrådte på Consumer Electronic Show i Las Vegas tidligere i år.
For Bosch har lagt til det de kan av kommunikasjon (med et smart-hjem for eksempel) og integrasjon med on-line tjenester og tilvenning til førerens preferanser og nettet infotainment.
Dessuten ligger det lag på lag av Menneske-maskin grensesnitt her. Både gester og haptisk tilbakemelding forekommer her.
Alt som heter dashbord og senter-konsoll er selvfølgelig elektronisk, ut til det ytterste.
Mann-bil
Alt dette er hva Bosch kaller sin visjon om fremtidens forhold mellom mann og bil, og illustrerer hvordan – det er her jeg melder meg litt ut – bilen kan bli en personlig kompis, en partner man kan stole på og samtidig vår tredje sentrale omgivelse etter hjem og jobb.
Men EDAG har jo ikke gitt slipp på sitt heller. Så vi har et rendyrket 3D-printet skjelett kledd med en transparent hud – det hele ganske pent faktisk. Og lysbruken er ikke bare dekorativ, den kan også innrettes til å varsle omgivelser eller fører.
For eksempel kan innsiden av den ene døren lyse opp dersom noen befinner seg i dødsonen. Eller hele bilen lyser rødt ved bråbremsing.
Vi kommer snart, forteller de, til å se de første eksempler på denne type struktur som et bærende element for mindre komponenter i nye biler. Det tar enda en tid før de tar plassen til dagens selvbærende karosserier.