-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Studentoppgave til Genève
En av de store designer-skolene i Torino, IED, er blant de mest trofaste utstillerne i Genève. I år tar de med seg TRACY, en urban, liten frekkas.
Noen ganger må designstudenter forholde seg til oppgaven som om de lever i det virkelige liv. Tenke på kollisjonskrav, på lyktenes høyde over veibanen, på hvor mange forskjellige vekter og høyder førersetet skal tilfredsstille.
Andre ganger har de full frihet og kan bare boltre seg.
I år virker det som om IED-studentene har beveget seg et sted midt imellom.
Det er opplagt at det de dukker opp med ikke har vært preget av dype markedsundersøkelser, men på den annen side er det like opplagt at de har tenkt et eller annet som skal være brukbart i byen.
Bare det at de på 374 centimeter har fått plass til en ganske sentral førerplass – med inngang fra den ene siden, og en rommelig lounge med plass til fem med beina strukket godt ut, forteller om litt original tenking her.
Og med separat inngang for publikum fra den andre siden har de jo samtidig fortalt at her tenkes det også noe taxi/on-demand-aktig.
Autonom er ikke nevnt med et ord, men elektrisk er, selvfølgelig.
Bærekraftig også. Materialene er i stor grad fylt med naturlige pigmenter og er bio-nedbrytbare.
Proporsjonene er svært uvanlige, den er høy, og står høyt på hjulene. Egentlig ser det ut som en slags moderne kjøretøy for skauen. En nyutviklet Steyr Haflinger? Verdens kuleste mikro-offroader (designet av Erich Ledwinka, sønnen til pappaen til alle strømlinje-Tatraer).
Og egentlig er det ikke annet enn et bidrag til diskusjonen om fremtidens smarte transportløsninger, sier Paola Zini, IED-sjefen i Torino.
Gjerne for meg, denne er en slik som bringer smilet frem. Enda mer, skulle jeg tro, når all slags underlig bagasje er hengt opp på utsiden festet i disse elastiske nettene. Back Packs på hjul.
Som vanlig har skolen fått en av de store prototype-verkstedene til å bygge bilen i 1:1 skala. Og 1:1 vil si 374 x 221 x 208 og en akselavstand på 289 cm. I år er det EDAG Italia som har bidratt og har installert batteripakke, el-drivlinje og firehjulsdrift.
21 studenter har jobbet sammen på dette prosjektet og de kommer fra India, Italia, Kina og Taiwan. Mye mindre mangfold enn det pleier å være. Indere i mye større antall enn vanlig og sør-koreanerne helt fraværende.
Hvis det geografiske tyngdepunktet er i ferd med å endre seg på skolene, vil vi nok snart se det ute på bilfabrikkenes designavdelinger også.